از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون عبارت است از مصرف مقدار معینی (100 گرم) از هر ماده غذایی (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) ، و سپس میزان قند خون را اندازه گیری کرده و این مقدار را مقایسه می کند. با افزایش قند خون پس از مصرف 100 گرم گلوکز یا نان سفید (رژیم آگاهانه). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از سایت دکتر رضا آتمینا ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم شاخص قند خون را توضیح دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا علنی) را در حد اعتدال می خورند. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این باعث افزایش استرس التهابی در بدن می شود. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی در ناحیه شکم مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب توصیه شده:

بوی بد دهان را از رژیم غذایی خود حذف کنید


این می تواند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای تهیه شده از شکر (به عنوان مثال نوشابه ، شیرینی و بیسکویت) باشد. نشاسته (سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند سطح قند خون را نیز افزایش دهد که می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامت مثر هستند. بنابراین ، آنها باید در مقادیر مناسب برای همه مصرف شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا از افزایش غیر طبیعی سطح قند خون جلوگیری شود.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون در غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “میزان کربوهیدراتهای داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده در غذا ، اندازه ذرات ”. غذا نوعی غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. به عنوان یک قاعده ، افزایش زمان پخت ، آسیاب کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، سپس دم کشیدن و کم کردن آب باعث افزایش دسترسی به مواد قندی در غذا می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. حاوی قند است. روش معمول تهیه ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی آتش بگذارید تا بپزد ، به طوری که نشاسته موجود در آن توانایی افزایش قند معمولی را داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و مقادیر کم آب میوه ها به دلیل از دست دادن مایعات و بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، میزان قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دارند که منجر به جذب سریعتر آنها می شود. قند خون را بالا می برد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا ، گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست خرد شده مقایسه کنید.) همچنین لوبیا (همراه با فیبر ، به عنوان یک گروه غذایی ، با وجود نشاسته زیاد) بخورید. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند بر بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدید نسبت به شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این نتیجه گیری را با مفهوم میزان و کیفیت کربوهیدرات ها که در بار قند خون در نظر گرفته می شود پیوند می دهند. با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات و سپس دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی ، افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، بخش عمده ای از رژیم غذایی و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذاهای کربوهیدرات دار 15 گرم کربوهیدرات بدون در نظر گرفتن منبع آن است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و فرآورده های لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها حذف می شوند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد در معرض دیابت و دیابت ، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که راههای اساسی غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب توصیه شده:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید