تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای به تصویر کشیدن بدن استفاده می شود.

دو مدل معمول برای توصیف ساختار بدن:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه بیش از حد در بدن ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. در عین حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی به بدن اجازه می دهد انرژی ذخیره کند ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. میزان چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4 درصد برای سلامتی در دراز مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده برهنه (FFM): توده برهنه ، همانطور که از نامش پیداست ، حاوی هر چیزی است که در بدن چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف تشکیل شده است ، به عنوان مثال ، تمام اندامهای داخلی ، سیستم اسکلتی عضلانی ، آب و .. هر چیزی که چربی ندارد را می توان در این گروه قرار داد.

با توجه به این دو مقدار ، تقسیم توده چربی بر وزن کل بدن کافی است تا درصد چربی بدن به دست آید. اگر فقط موضوع تجمع چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C توصیه می شود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای آن تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن یک فرد بالغ بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به صورت درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم بندی کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: در جریان خون و در بافت استخوانی.
  • یوگ ‘

بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت عضلات خود ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی شما کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: زنان چربی بیشتری نسبت به مردان دارند ، تفاوتی که راهی طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها در درصد طبیعی کم چربی یا در توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی نقش مهمی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن زن و مرد

شرح زن

کیشی

مهم به ترتیب 10 و 13 درصد به ترتیب 2 و 5 درصد
ورزشکاران به ترتیب 14 و 20 درصد

به ترتیب 6 و 13 درصد

بدن خزه به ترتیب 21 و 24 درصد

به ترتیب 14 و 17 درصد

قابل قبول به ترتیب 25 و 31 درصد به ترتیب 18 و 24 درصد
یوگ ‘ بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است ، بنابراین این افراد فعال بهتر می توانند در ورزش هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته کم چربی بیش از حد نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. در ورزشکاران زن ، نورالژی سه قلو ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، تقویت ماهیچه ها و استخوان ها و افزایش میزان چربی اضافی ضروری است.

حتما بخوانید: تجهیزات و روشهای تهاجمی و غیرتهاجمی برای کاهش وزن و حذف سلولیت بدون ورزش

روش تجزیه و تحلیل ساختار بدن


دانستن ساختار بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به فرم دهی مناسب بدن ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از روش ها گران و وقت گیر هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کالیپر چروک چرم

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های ورزشی است. از کولیس معمولاً استفاده می شود زیرا قابل حمل و آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از تمرین و با تمرین کم از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، منحنی پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا جرم چربی در کل بدن بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با استفاده از کولیس انجام داد. کولیس فقط چند درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با استفاده از یک کولیس ، باید به خاطر داشته باشید که دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به اندازه تجزیه و تحلیل با استفاده از ابزار پزشکی خوب نیست. ؛ دستگاههای پزشکی به منظور کاهش پراکندگی و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالیبراسیون زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای موجود در ریه های خود را آزاد کرده و سپس هنگام نشستن روی ترازوی مخصوص غواصی کنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد در معادلات دقیق چگالی آب استخر قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب استاندارد طلایی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن است. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، درست مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، که گاهی اوقات به عنوان DXA نیز نامیده می شود ، یک معاینه پزشکی است که برای گذراندن اشعه ایکس از بدن نیاز به دراز کشیدن در تخت مخصوص دارد. تفاوت بین انرژی اولیه ارسال شده به بدن و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان طراحی شده بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکنر DEXA در کنار جاذبه هیدرواستاتیک ، استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن است. برخلاف کالیبراسیون کولیس و زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدن است. در هر بخش ، هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه اسکن می شود تا توده چربی ، توده بافت نرم و تراکم استخوان به طور دقیق اندازه گیری شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن انسان ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان جاری در بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری دقیق قدرت محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این تجهیزات نیازی به مشارکت متخصص ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA با کیفیت و دقت مختلفی در دسترس هستند و مهم است بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و در نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههایی که با دست کار می کنند فقط امپدانس دست را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای قسمت پایین بدن محاسبه می شود. از سوی دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، بنابراین اندازه گیری آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، که بر شخص تأثیر نمی گذارد. حتی مدرن ترین دستگاه BIA توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، داده های مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. در حالی که تقریباً همه دستگاه های BIA درصدی از چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و موارد دیگر را تأمین می کنند.

چه موقع باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بیش از حد زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و به طور کلی بهبود دهید. همچنین با کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش میزان چربی تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید بدن خود را تغییر دهید تا سالم تر و سالم تر باشد ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این امکان وجود دارد رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزش منظم با تغذیه مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید