منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا آتمینا ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، دکتر رضا آتمینا ، متخصص تغذیه از اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد. در این بخش ، ما منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

صبیحه

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) بیشتری نسبت به میوه ها دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات بر محتوای آنتی اکسیدان تأثیر منفی نمی گذارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند ، منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی رایج در آسیا. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مشکوک است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم در میوه شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های تیره تر حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری هستند ، به استثنای میوه ها یا سبزیجات رنگی ، که حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه های رنگ پوست هستند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار بیشتر از محصولات تصفیه شده دارای آنتی اکسیدان هستند. فرآیندهای انجام شده بر روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر میزان آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها دارای غلات غنی شده با برخی آنتی اکسیدان های مفید مانند غلات صبحانه هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی از محصولات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آنها می شود.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو ، چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده خواص آنتی اکسیدانی آنهاست. افزودن شیر فلاونوئیدهای موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که روش های اولیه غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید