نمونه هایی از رژیم های کتوژنیک تفاوت رژیم کتوژنیک با رژیم کم کالری چیست؟فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتوژنیک ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که این رژیم شما را ملزم به مصرف چربی برای سوزاندن آن می کند!

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی با چربی بالا ؛ این یک پروتئین کم کربوهیدرات و متوسط ​​است که برای کاهش سریع وزن بسیار ارزش دارد. در رژیم کتوژنیک ، سوزاندن چربی اضافی بدن بدون احساس گرسنگی انجام می شود.

کتو ممکن است ساده ترین وعده غذایی نباشد ، اما اگر دستورالعمل های رژیم غذایی را دنبال کنید ، رسیدن به هدف شما زیاد طول نمی کشد و از نتایج آن بسیار راضی خواهید بود.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب ، می توانید کالری بیشتری از پروتئین و چربی دریافت کنید و کربوهیدرات ها را کاهش دهید. رژیم کتوژنیک باید بیشتر کربوهیدراتهای قابل هضم مانند شکر ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کند.

به طور معمول ، منبع انرژی سوخت بدن کربوهیدرات ها (محصولات قندی) است. با این حال ، این رژیم چربی را در بدن ذخیره می کند و پروتئین را در صورت نیاز تأمین می کند. در حقیقت ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. رژیم کتوژنیک مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

رژیم کتوژنیک شما را ملزم می کند که کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید و در نهایت از نظر انرژی (قندخونی که بدن شما می تواند به سرعت مصرف کند) کم دارید. این معمولاً 3-4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین ها و چربی ها برای دریافت انرژی می کند. این می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

siet1-نمونه رژیم غذایی کتوژنیک

تفاوت رژیم کم کالری و رژیم کتوژنیک

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک دارند 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری دارند ، کاهش می دهند. سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتوژنیک دارند بهبود یافته است.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود این رژیم بیشتر و موثرتر از رژیم کم چرب باشد. یکی از دلایل این است که کتوژنیک ها به شما اجازه می دهند به دلیل رژیم کم چربی بدون احساس گرسنگی وزن خود را کاهش دهید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • به کاهش سریع وزن کمک می کند.
  • مقاومت بدن را در برابر سرطان افزایش می دهد.
  • با آکنه مقابله کنید.
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • رفع اختلالات سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

نمونه رژیم غذایی 1z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ-Ketogenic

چگونه می توان رژیم کتوژنیک گرفت؟

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم؟ روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج معمولاً از پنج مرحله زیر حاصل می شود:

  • مرحله اول: توقف سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار ، از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و موارد دیگر.
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند منبع دیگری از سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • مرحله SUM: از سوی دیگر ، در صورت عدم وجود گلوکز ، بدن شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به نقطه خاصی می رسد ، به حالت کتوز تبدیل می شود.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطوح بالای کتون باعث کاهش سریع و پایدار وزن می شود تا زمانی که به وزن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالهاست به الگوهای رژیم غذایی عادت کرده اید. رژیمی که در آن گندم و برنج بیشتر رژیم غذایی شما را تشکیل می دادند. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری گیج کننده است. در صورت امکان ، توصیه می شود قبل از شروع رژیم با یک متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را فراموش نکنید!

هنگام شروع رژیم کتوژنیک یا رژیم کم کربوهیدرات مایعات فراوان بنوشید. به یاد داشته باشید که آب همیشه بهترین انتخاب شما است. همچنین نمک کافی مصرف می کند. مصرف نمک علائم اولیه رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای افرادی که دارای اضافه وزن ، دیابت یا تلاش برای بهبود متابولیسم هستند بسیار مناسب است. با این حال ، رژیم غذایی مناسب ورزشکاران حرفه ای نیست ، کسانی که می خواهند عضله بسازند یا وزن خود را افزایش دهند. این رژیم غذایی ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی موثر است که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نمونه رژیم کتوژنیک

شنبه :

صبحانه: تخم مرغ سرخ شده ، سبزیجات و روغن نارگیل

ناهار: یک مشت سالاد مرغ بادام و روغن زیتون

شام: استیک مرغ یا گوشت و سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت و سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با کره و سبزیجات سرخ شده

دوشنبه:

صبحانه: املت سبزیجات کره ای

ناهار: سالاد میگو و روغن زیتون

شام: پیاز سرخ کرده و سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه :

صبحانه: تخم مرغ سرخ شده ، سبزیجات و روغن نارگیل

ناهار: مانند شام شب قبل ، گوشت چرخ کرده پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره را سرخ می کنند

شام: ماهی قزل آلا کبابی و سبزیجات با کره

چهار شنبه :

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: یک مشت سالاد مرغ بادام و روغن زیتون

شام: کوفته قلی قلی و سبزیجات

پنج شنبه :

صبحانه: املت سبزیجات کره ای

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوشت گوسفندی چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشتی با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا سبزیجات کبابی

توصیه می کنیم برای رژیم لاغری خود از انواع سبزیجات استفاده کنید. همچنین توصیه می شود رژیم غذایی خود را با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب ساده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید