ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای تأیید نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما شواهد زیادی دارد ، که با شواهد ضعیف یا هیچ شواهدی به اثبات نمی رسد. در اینجا ادعاهای تأیید نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرمازدگی جلوگیری می کند
اگرچه ویتامین C شدت و زمان بهبود سرماخوردگی را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما این امر مانع از آن نمی شود.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چندین مطالعه نشان می دهد که ویتامین C خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C بر روند این بیماری ها تأثیر نمی گذارد یا حتی ممکن است مضر باشد.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه میزان ویتامین C در افراد مبتلا به مسمومیت با سرب پایین است ، اما مطالعات انسانی نشان می دهد که ویتامین C مسمومیت با سرب را درمان می کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای سلامتی مانند افزایش آنتی اکسیدان ها ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که به مقدار زیاد در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بسیار مهم است که از این ویتامین به اندازه کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C فواید بیشتری برای این ویتامین نسبت به غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند منجر به اختلالات گوارشی از جمله اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد می تواند برای افرادی که دارای سطح بالای آهن هستند مشکل ساز شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C در آب محلول است و به مقدار زیاد در عرض چند ساعت از بدن دفع می شود ، مصرف بیش از حد آن به ندرت مشکلاتی را در بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکل ساز شود. ویتامین C اضافی ، که بیش از حد توصیه شده در افراد سالم است ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، برای رسیدن به حداکثر مجاز ، باید 29 عدد پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای مصرف کنید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ممکن است بیش از حد ویتامین C مصرف شود.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

نتیجه
ویتامین C معمولاً برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، مصرف مقدار زیادی ویتامین C همچنین می تواند منجر به عواقب جدی مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه شود.

مژده رحمانی ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک بهداشت و زیبایی آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید