آموزش VLOOKUP در اکسل؛ تابع ویولوکاپ در اکسل برای چیست؟


اگر بدنبال آموزش VLOOKUP در اکسل هستید پس حتما سطح فعالیت شما درون اکسل شامل پیشرفت های خوبی بوده زیرا اشخاصی که بدنبال یادگیری این تابع هستند بی شک جزو کاربران مبتدی نبوده و نیاز به دانستن توابع خوبی داشته اند که حال روی به یادگیری آن آورده اند.

برای اینکه بتوانید بطور کامل با این تابع آشنا شوید و به گزینه های خوبی در خصوص آموزش ویلوکاپ در اکسل دست پیدا کنید پیشنهاد میشود با پلازا در ادامه همراه باشید که قصد داریم شمارا با این تابع کاربردی اکسل آشنا کنیم. دستیابی به اطلاعات مدنظر در میان هزاران سطح و ستون بی شک کار دشواری است که در این زمینه مایکروسافت با درنظر گرفتن یکسری توابع کاربردی و قوانین عالی در این خصوص توانسته آسودگی خاطر برای اشخاصی که در این زمینه فعالیت دارند به ارمغان بیاورد. حال اگر بدنبال یادگیری این مبحث هستید پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

فهرست مطالب

آموزش ویلوکاپ (VLOOKUP) در اکسل

قبل از شروع آموزش ویلوکاپ در اکسل بدنیست بدانید که VLOOKUP مخفف عبارت Vertical Lookup بوده است که این تابع برای ایجاد یک مقدار مشخص در یک ستون که به اصطلاح آرایه جدول گفته میشود کاربرد دارد. امکان جستجو در میان هزاران سلول و جدول با داده های دلخواه از این طریق مقدور بوده که اگر با راه و چاه این تابع آشنا شوید میتوانید داده های جدید خود را بدون نیاز به سرچ های پیاپی از طریق این تابع در سلول هایی که مدنظر دارید پیاده سازی کنید.

VLOOKUP در اکسل چیست؟ و شامل چند بخش است؟

vlookup در اکسل چیست؟ و شامل چند بخش است

با استفاده از این تابع میتوانید در کاربرگ هایی که در آن اطلاعات عظیمی را مدیریت میکنید به مقادیر دلخواه دسترسی پیدا کنید و یا آنها را دستخوش تغییرات خود قرار دهید. بطور کلی این تابع در 4 بخش دسته بندی شده که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود:

  • مقدار ارزش یا داده ای که میخواهید جستجو کنید را از طریق تابع VLOOKUP میتوان بدست آورد.
  • امکان پیدا نمودن مقدارهای دلخواه در میان سلول های بسیار
  • امکان مشخص نمودن مقدار بازگشتی در میان ستون های تعریف شده
  • پیاده سازی اطلاعات برای درست یا غلط تشخیص دادن داده ها که معمولا در این بخش عدد 0 غلط و عدد 1 درست بوده است.
همچنین بخوانید :

شما عزیزان میتوانید مشکل VLOOKUP در اکسل خود را برای ما در بخش نظرات ارسال کنید که اینکار سبب رشد بهتر مقاله و پوشش مشکلات کاربران خواهد شد. در ادامه با توضیحات خوبی در خصوص VLOOKUP از چند شیت یا فایل بوده مواجه خواهید شد.

مثال واضح از تابع VLOOKUP

اگر تا کنون با وظیفه و آیتم های این تابع آشنا نشده اید در ادامه میتوانید با یک مثال کامل و جامع متوجه ویژگی های این تابع شوید که در این زمینه پیشنهاد میشود باما همراه باشید :

در این مثال ما لیستی از میوه هارا مدنظر قرار داده ایم که مقدار موجودی در انبار و قیمت فعلی آیتم های اولیه این مثال بوده اند که قصد داریم قیمت کیوی را در سراسر این جدول به سرعت پیدا کنیم که این مورد در اکسل به ویلوکاپ با دو شرط در اکسل نیز معروف بوده است:

  • برای شروع سلولی که میخواهید قیمت فعلی میوه را در آن منتشر کنید انتخاب نمایید:

مثال واضح از تابع VLOOKUP

  • سپس در سلول انتخاب شده تابل کلیک کنید و سپس دستور ر و به رو را تایپ کنید:  =VLOOKUP( :

مثال واضح از تابع VLOOKUP

  • حال مقداری که میخواهید جستجو کنید را مشخص کنید که در این زمینه قیمت کیوی مدنظرمان بوده که در سلول B12 مطابق با تصویر درج شده موجود است.

مثال واضح از تابع VLOOKUP

  • سپس در ادامه دستور قرار گرفته کاراکتر “;” را قرار دهید که این مورد برای جستجوی مقدار برگشتی بوده است که محدود به سطح و ستون A2:C10 بوده است.

مثال واضح از تابع VLOOKUP

  • حال وارد بخش “;” میشوید و تعداد ستونی که در محدوده مشخص شده و میخواهیم کاراکتر مربوطه را پیدا کنیم جستجو مینماییم. در این ستون 3 و سپس “;” قرار داشته است که برای نمایش غلط بودن میتوانید عدد 0 را وارد کنید.

مثال واضح از تابع VLOOKUP

  • بعد از فشار واردن دکمه اینتر شاهد قیمت مربوطه از ردیفی خواهیم بود که حاوی مقدار قیمت کیوی بوده است.
مثال واضح از تابع VLOOKUP

دقت داشته باشید که این نکته برای اشخاصی که با آرایه و نکات اکسل آشنایی دارند مدنظر قرار گرفته که اگر در خصوص کلمات قرار گرفته دچار گمرانی و گنگی شده اید میتوانید در بخش نظرات سوالات خود را باما در میان بگذارید. همچنین میتوانید نکات پیشنهادی خود در خصوص آموزش توابع vlookup و hlookup در اکسل را برایمان ارسال کنید.

کاربرد ویلوکاپ در اکسل

در خصوص توضیحات فوق ما فقط یک لیست کوچک از میوه هارا مدنظر قرار دادیم ولی شما تصویر کنید که قصد دارید یک لیست طولانی را طراحی کنید که در این زمینه پیدا نمودن قیمت آیتم ها و یا اطلاعات مدنظر بدون تابع VLOOKUP چقدر میتواند مشکل ساز باشد. با استفاده از این تابع میتوانید مدیریت بهتری رو کاربرگ خود در اکسل داشته باشید. در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر باما همراه باشید.

همچنین بخوانید :

امروزه تابع VLOOKUP به یک عنوان آسیب پذیر تبدیل شده زیرا زمانی که به آن یک ستون اضافه میشود تابع به صورت خودکار بروزرسانی و ذخیره سازی نخواهد شد که به همین دلیل است که ترکیب INDEX و MATCH امروزه برای کاربرانی که به صورت حرفه ای با اکسل سروکار دارند توصیه میشود. بدلیل وجود مقادیر مهم در این زمینه پیشنهاد میشود داده های خود را هر چند دقیقه ذخیره سازی کنید تا دچار مشکلات مختلفی نشوید.

سخن پایانی

آموزش استفاده از VLOOKUP در اکسل به پایان رسید که در این زمینه سعی کردیم به نکات و مثال خوبی اشاره داشته باشیم تا شمارا از آموزش VLOOKUP در اکسل دیگری بی نیاز سازد. شما عزیزان میتوانید نظر خود را در مورد این مقاله بیان کنید و اینکه آیا توانستیم مشکل شمارا برطرف کنیم یا خیر؟ نکات درج شده با مثال خوبی همراه بوده که اطلاعات خوبی از تصاویر درج شده نیز دریافت خواهید نمود.

پاراگراف 30 آرون گروپس
منتخب کاربران