بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت کدامند؟


بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت چیست و چه زبانی را یاد بگیریم تا بتوانیم وارد بازار کار جهانی شویم؟ این سوالی است که برای خیلی از دانشجویان کامپیوتر و یا علاقه مندان به برنامه نویسی ایجاد می‌شود و در این مقاله از پلازا می‌خواهیم بهترین جواب را برای آن پیدا کنیم.

وقتی صحبت از مهاجرت و رفتن در میان باشد، باید گفت که تخصص های مختلف و زیادی هستند که می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند و بازار هدف خود را در کشور دیگری پیدا کنند. اما کمتر حوزه ای را می‌توان پیدا کرد که مانند برنامه نویسی در همه جای دنیا جا داشته باشد و به وسیله آن بتوان در هر کشوری کار پیدا کرد. البته باید گفت که خود زبان های Programming و سطح تخصص شما در این میان تاثیر زیادی دارند و اگر تخصص شما سطح بالایی داشته باشد و در زمره موارد مورد نیاز باشد که برای آن تقاضا بالاتر است، می‌تواند کار مهاجرت را سریعتر، راحت تر و به مقصدی بهتر انجام دهید. همین موضوع شناخت بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت را مهم می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم به سراغ بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت و ببینیم باید به سراغ یادگیری چه تخصصی برویم تا کار ما ساده شود. البته قبل از آن لازم است کمی در مورد سطح تخصص مورد نیاز برای این زبان‌ها صحبت کنیم تا وقتی می‌گوییم یادگیری زبان برنامه نویسی دقیقا بدانیم چه می‌خواهیم و باید تا چه اندازه در این حوزه پیش برویم.

فهرست مطالب

یادگیری برنامه نویسی برای مهاجرت و چالش های آن

وقتی به دنبال بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت برویم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای اینکه بتوانیم از این زبان های برنامه نویسی که پیدا کرده ایم، برای مهاجرت استفاده کنیم و در این کار موفق شویم، لازم است این زبان را چقدر و چطور یاد بگیریم تا دقیقا به سطح مورد انتظار بازار جهانی برسیم. در این مورد باید تصور خیلی از دانشجویان و کسانی که تازه وارد این حوزه شده اند، اشتباه است!

در واقع برنامه نویسی که بتواند در کشور های دیگر و با استاندارد های حرفه ای کار کند، در کشور ما کم پیدا می‌شود و یادگیری برنامه نویسی به صورت سرسری و سطحی اتفاق می‌افتد. اگر در مهاجرت جدی هستید و مسیر زندگی شما از راه برنامه نویسی حرکت می‌کند، برای مهاجرت باید پاشنه خود را بکشید و با جدیت به دنبال یادگیری اصولی برنامه نویسی و روش های استاندارد آن بروید.

یادگیری برنامه نویسی برای مهاجرت و چالش‌های آن

در صورتی که بتوانید سطح کار خود را بالا نگه دارید و رزومه ای قوی برای خود دست و پا کنید، حتی با زبان های پرت و فراموش شده که در این لیست هم قرار ندارند، می‌توانید موفق به مهاجرت شده و هر جای از جهان به شما خوش آمد می‌گوید. اما اگر همین بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت را هم در سطح ایده آل بلد باشید، موفق به گرفتن کار نخواهید شد! با اطلاع از این شرایط می‌توانیم به سراغ بررسی زبان های برنامه نویسی خوب و ایده آل برای سال ۲۰۲۴ برویم.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت کدامند؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به صورت موردی به بررسی زبان هایی که می‌توانند کار مهاجرت را برای ما ساده کنند، بپردازیم. در مورد بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت باید گفت در واقع این‌ها زبان هایی هستند که بیشترین تقاضا برای آنها در بازار وجود دارد و شرکت های مختلف به دنبال پیدا کردن برنامه نویسی در این زبان‌ها هستند. در صورتی که نگاهی به لیست‌ها و فهرست های سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیندازید متوجه می‌شوید که عمده زبان های فعال در این لیست‌ها مربوط به زبان های طراحی وب و اپلیکیشن های آنلاین هستند. یعنی در این زمان بازار برنامه نویسی به جهتی حرکت می‌کرد که این زبان‌ها بیشتر مورد نیاز بود.

همچنین بخوانید :

اما اکنون با تحولاتی که در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در هوش مصنوعی دیدیم و ظهور پدیده های جدید در این حوزه می‌توان گفت که خیلی از چیز‌ها تغییر کرده و بازر های جدیدی برای زبان هایی که شاید در ده سال گذشته کسی به سراغ آنها نمی‌رفت باز شده است. به عنوان مثال زبان ++C، که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم، یکی از همین زبان‌ها است. اگر بخواهیم یک فهرست از این زبان‌ها ارائه دهیم که هر کدام از آنها می‌توانند عنوان بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت را کسب کنند، لیست ما به این صورت خواهد بود:

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت: پایتون

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت: پایتون

 

  • کاربرد ها: توسعه اپلیکیشن و وب سایت، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تحلیل داده های آماری و علم اطلاعات
  • سطح زبان: سطح بالا (نزدیک به زبان انسان)
  • یادگیری: ساده و آسان
  • پیچیدگی: متوسط
  • جامعه کاربری: قوی

اصولا هر کسی که این روز‌ها به سراغ یادگیری برنامه نویسی برود، پایتون یکی از گزینه‌هایی خواهد بود که به آن برمی خورد. زبان پایتون را می‌توان یکی از زبان های قدیمی (بیش از ۳۰ سال سن دارد) و خوبی معرفی کرد که به تازگی حسابی ترند شده است و ویژگی های خوبی که برای کاربرد‌هایی مثل یادگیری ماشین داشته است، آن را تبدیل به یکی از زبان های مورد علاقه فعالان برنامه نویسی کرده است. این زبان برنامه نویسی جزو زبان های سطح بالا می‌باشد و به زبان مجاوزه نزدیک تر است تا زبان ماشین. رول‌ها در آن پیچیده نبوده و همه چیز به سادگی اتفاق می‌افتد.

همینطور از نظر یادگیری ساده بوده و منابع آموزشی خوبی به زبان فارسی دارد و جامعه کاربری آن هم قوی است. این جامعه قوی از کاربران می‌توانند در صورتی که در جایی دچار مشکل شدید، به راحتی و در سریعترین زمان ممکن راه حل این مشکل را در اختیار شما گذاشته و به شما کمک کنند از آن عبور کنید. درآمد یک برنامه نویس پایتون حرفه ای به طور متوسط ۱۵۰ هزار دلار در سال معرفی شده است که می‌تواند میزان قابل توجهی برای زبانی با این تعداد از برنامه نویس باشد.

در کل میتوان گفت پایتون یکی از بهترین و ترند ترین زبان‌ها با کاربرد‌هایی بی نظیر از طراحی و ساخت برنامه های مختلف گرفته تا کاربرد های هک و موارد امنیتی است. در صورتی که سری به مقاله بهترین زبان برنامه نویسی هک بزنید، می‌توانید پایتون را در صدر این زبان‌ها مشاهده کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی وب: Javascript

بهترین زبان برنامه نویسی وب برای مهاجرت: Javascript

  • کاربرد ها: طراحی وب سایت، ساخت وب اپلیکیشن، فرانت اند و بک اند
  • سطح زبان: بالا
  • یادگیری: متوسط
  • پیچیدگی: متوسط
  • جامعه کاربری: قوی

جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان هایی است که طرفداران زیادی را در بین برنامه نویسان دارد و با فریم ورک های مختلفی کم دارد می‌تواند قابلیت های بی نظیری در اختیار برنامه نویسان قرار دهد. برای اولین بار این زبان برنامه نویسی به منظور طراحی صفحات وب ارائه شد. بعد از مدتی با ارائه محیط برنامه نویسی Node JS جاوا اسکریپت تبدیل به یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی بک اند شد و نه تنه ظاهر و نمای سایت بلکه آنچه در پس آن اتفاق می‌افتد را هم کنترل کرد.

اکنون می‌توان گفت این فریم ورک یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند در لیست بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت قرار بگیرد و کاربرد های زیادی در این خصوص دارد. دقت داشته باشید در صورتی که به دنبال یادگیری این زبان می‌روید، باید ابتدا مشخص کنید که در حوزه بک اند می‌خواهید فعالیت کنید یا فرانت اند. در صورتی که سری به مقاله زبان های برنامه نویسی سایت بزنید می‌توانید با نقش این زبان در تولید سایت‌ها و کاری که انجام می‌دهد بیشتر آشنا شوید. برنامه نویسان JS در سال در حدود ۱۳۰ هزار دلار درآمد دارند.

بهترین برای برنامه های سازمانی: Java

بهترین زبان برنامه نویسی برنامه‌های سازمانی: Java

 

  • کاربرد ها: ساخت برنامه های سازمانی و بزرگ، برنامه نویسی نهفته یا Embedded، بلاک چین
  • سطح زبان: میانی
  • یادگیری: نسبتا سخت
  • پیچیدگی: بالا
  • جامعه کاربری: متوسط

جاوا یکی دیگر از زبان های پایه است که می‌توان آن را یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی دانست. این زبان یک زبان با استخوان بندی محکم و ساختار ریاضی قوی است که سالیان سال برای نوشتن برنامه های مهم و سازمانی از آن استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است. کاربرد های این زبان آن را به گزینه ای خوب برای یادگیری به منظور مهاجرت تبدیل کرده است و می‌توان گفت که از این نظر در رده های بالایی قرار دارد. اگر سری به مقاله پایتون یا جاوا بزنید می‌توانید ببینید که این برنامه حتی امکان قرار گرفتن در صدر این فهرست و تصاحب جایگاه پایتون را هم دارد.

بهترین زبان پایگاه داده: SQL

بهترین زبان‌های برنامه نویسی پایگاه داده برای مهاجرت: SQL

 

  • کاربرد ها: طراحی و تحلیل پایگاه داده
  • سطح زبان: بالا
  • یادگیری: آسان
  • پیچیدگی: متوسط
  • جامعه کاربری: قوی

نوبتی هم که باشد وقت بررسی و رسیدگی به زبان های پایگاه داده است. پایگاه داده یا همان دیتابیس بخشی از برنامه است که اطلاعات در آن ذخیره شده و به صورت ساخت یافته کار می‌کند. اس کیو ال زبانی است که می‌تواند با این اطلاعات کار کرده و آنها را مدیریت کند. زبان برنامه نویسی SQL یکی از زبان هایی است که می‌توان گفت به صورت مکمل برای خیلی از زبان های برنامه نویسی دیگر مانند جاوا، پایتون، زبان C و ++C، زبان های خانواده پایتون و همینطور PHP به کار می‌رود.

همچنین بخوانید :

پس در واقع هر جا پروژه ای با این زبان‌ها در حال ساخت باشد، یک برنامه نویس SQL هم برای پایگاه داده آن مورد نیاز خواهد بود. از این جهت می‌توان گفت این زبان برنامه نویسی به یکی از اعضای مهم فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت تبدیل شده است. میانگین درآمد سالیانه برنامه نویسان SQL در حدود ۱۲۴ هزار دلار می‌باشد.

بهترین زبان برنامه نویسی سیستمی: ++C

بهترین زبان‌های برنامه نویسی سیستم برای مهاجرت: C++

 

  • کاربرد ها: ساخت برنامه های سیستمی، هوش مصنوعی، بلاک چین
  • سطح زبان: میانی
  • یادگیری: سخت
  • پیچیدگی: بالا
  • جامعه کاربری: ضعیف

یکی دیگر از زبان هایی که بعد از چند سال به این فهرست بازگشته و در دو سال گذشته دوباره نیاز به آن احساس شدف زبان ++C است. یک زبان درست و حسابی و ریاضی که برای اضافه کردن مفاهیم شی گرایی به زبان C ایجاد شد و می‌توان آن را قدرتمند ترین زبان موجود در این فهرست معرفی کرد. در صورتی که به دنبال طراحی یک سیستم کامل مانند سیستم عامل های لینوکس و یا ویندوز هستید و یا پیاده سازی زیرساخت های نرم افزاری برای هوش مصنوعی و بلاک چین‌ها را در برنامه خود دارید، زبان ++C گزینه ای است که باید به سراغ آن بروید.

البته باید در نظر داشت که یادگیری آن ساده نبوده و می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. همینطور رسیدن به برنامه ای ملموس و دارای بازدهی در این زبان کمی پیچیده و سخت بوده و همین موضوع باعث شده است که افرادی که به سراغ آن میروند هم زیاد نباشند. بیشتر برنامه نویسان خوب در این زبان در آمد سالیانه ۱۳۰ هزار دلار را تجربه می‌کنند.

ساده ترین زبان برنامه نویسی وب: PHP

ساده ترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت: PHP

  • کاربرد ها: طراحی وب
  • سطح زبان: میانی
  • یادگیری: ساده
  • پیچیدگی: پایین
  • جامعه کاربری: وسیع

برعکس مورد قبلی که با یک زبان سخت سر و کار داشتیم، در اینجا می‌خواهیم ساده تری و دم دستی ترین زبانی که می‌توانید به منظور مهاجرت یاد بگیرید را معرفی کنیم. PHP یک زبان محبوب، راحت، روان و البته کاربرد یاست که می‌تواند در ساخت وب سایت های اینترنتی و برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار بگیرد. فریم ورک های خوبی مانند لاراول ایجاد شده اند که می‌توانند کار کردن با این زبان را راحت کرده و اماکات خوبی در اختیار شما قرار دهند.

همچنین بخوانید :

در عین ساده بودن PHP می‌تواند از نظر مهاجرت و کار کردن در کشور های دیگر برای شما معجزه کند. یک برنامه نویس PHP به طور میانگین در سال ۱۱۵ هزار دلار درآمد خواهد داشت که می‌تواند این زبان را برای خیلی از برنامه نویسان جذاب کند.

بهترین زبان برنامه نویسی موبایل برای مهاجرت: Kotlin

بهترین زبان برنامه نویسی موبایل برای مهاجرت: Kotlin

  • کاربرد ها: ساخت برنامه های موبایل
  • سطح زبان: میانی
  • یادگیری: نسبتا سخت
  • پیچیدگی: متوسط
  • جامعه کاربری: متوسط

کاتلین را می‌توان یکی دیگر از زبان هایی دانست که تازه راه خود را به فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت باز کرده است. البته این زبان از سال ۲۰۱۷ که توسط گوگل ارائه شد و مورد پشتیبانی قرار گرفت، روز به روز پیشرفت داشته و از زبان های محبوب بوده است. زبان Kotlin به عنوان یک زبان محبوب برای ساخت برنامه های اندرویدی و همینطور کراس پلتفرم‌ها شناخته می‌شود و کاربردی وسیع در این زمینه دارد. همینطور این برنامه در زمره برنامه های پولساز قرار می‌گیرد و می‌تواند درآمد سالیانه ۱۴۵ هزار دلار را برای برنامه نویسان حرفه ای خود داشته باشد.

اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی برای مهاجرت هستید، این ۷ زبان می‌توانند برای شما بسیار ایده آل باشند. البته همانطور که دیدید هر کدام از آنها در زمینه ای خاص فعالیت داشت. در بخش بعدی با هم در مورد زبان های مطرح که برای یکی از نیازهای مبرم بازار این روزهای برنامه نویسی یعنی دنیای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند صحبت خواهیم کرد.

بهترین زبان های حوزه هوش مصنوعی برای مهاجرت

شرکت های هوش مصنوعی و کمپانی های بزرگی که اکنون در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند تا دیروز تنها استارت آپ‌هایی کوچک با تعداد کمی از کارمندان و یک ایده بودند. اما اکنون توسعه یافته و با جذب سرمایه به دنبال بزرگتر کردن سازمان خود هستند. همینطور سایر سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت نداشتند هم برای اینکه از آن جا نمانند متخصصین خود را به این سمت سوق داده و به دنبال نیروی تازه برای این زمینه و ورود به آن هستند. همه این‌ها به معنی بازار کار بهتر و بیشتر برای برنامه نویسان هوش مصنوعی است.

دانستن این که بهترین زبان های این حوزه که می‌توان به کمک آنها مهاجرت کرد کدامند، می‌تواند به شما رد برنامه ریزی‌هایی که دارید کمک کند. اگر بخواهیم بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را لیست کنیم به این فهرست می‌رسیم:

  • زبان پایتون: ساده ترین زبانی که می‌توان عملیات ماشین لرنینگ را روی آن پیاده کرد پایتون است و در بخش های قبلی حسابی در مورد آن صحبت کردیم؛
  • زبان لیسپ: Lisp زبان دیگری است که در زمینه ارائه تحلیل های ریاضی و منطقی می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. این زبان قدیمی با استفاده از نمادگذاری های ریاضی کار می‌کند و این روز‌ها به یکی از بهترین زبان‌ها در بین برنامه نویسان هوش مصنوعی تبدیل شده است.
  • زبان R: آر زبان تحلیلی دیگری برای بررسی داده های بزرگ است و می‌تواند کاربرد های خاصی در آمار، ریاضیات و البته هوش مصنوعی داشته باشد.
  • زبان جولیا: Julia یکی از زبان هایی است که به منظور کار با داده های متنوع و انواع مختلف آبجکت‌ها طراحی شده است. کاربرد این برنامه در برنامه نویسی برای پردازش موازی و هوش مصنوعی است.
  • زبان اسکالا: Scala یک زبان کاربر محور شناخته می‌شود که می‌تواند به دلیل توانایی بالایی که در ساخت الگوریتم های یادگیری ماشین دارد، و امکانات خوبی مانند کتابخانه های Smile یک زبان بسیار ایده آل برای  هوش مصنوعی به شمار می‌رود.
همچنین بخوانید :

اگر برنامه های آینده خود را روی هوش مصنوعی و فعالیت در این حوزه تنظیم کرده اید، این موارد می‌تواند برای شما عملکردی فوق العاده داشته باشند.

بهترین زبان‌های حوزه هوش مصنوعی برای مهاجرت

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به سراغ بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت رفتیم و دیدیم که چه زبان‌ها و با چه درآمد‌هایی وجود دارند که می‌توانیم در حوزه های مختلف برنامه نویسی از آنها استفاده کنیم. مهمترین زبان هایی که برای این کار وجود دارند، پایتون برای ساخت اپلیکیشن و هوش مصنوعی، جاوا اسکریپت برای برنامه های تحت وب، جاوا برای برنامه های سازمانی و بزرگ، SQL برای پایگاه داده، ++C برای ساخت برنامه های سیستمی، PHP برای کسانی که طرفدار فریم ورک های ساده وب هستند و Kotlin برای توسعه دهندگان برنامه های موبایل ایده آل ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانیم داشته باشیم. در صورتی که شما هم زبانی را می‌شناسید که می‌تواند در لیست ما جایگاه خوبی را داشته باشد و از قلم افتاده است، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران



منبع