معرفی، بررسی و نقدهای انیمه جیانگ زیا


انیمیشن جیانگ زیا یکی از انیمیشن های چینی پرطرفدار بوده که درباره افسانه‌های باستان این کشور است. انیمیشن Jiang Ziya داستانی جذاب و ماجراجویانه دارد که برای طرفداران این ژانرها می‌تواند بهترین گزینه باشد.

انیمیشن جیانگ زیا همانند سایر انیمیشن‌ها و انیمه های تاریخی چینی ماجرایی قوی را روایت می‌کند که باورهای این کشور را در قالب یک داستان بسیار جذاب نشان می‌دهد. پس اگر انیمیشن‌هایی همچون انیمیشن چینی ne zha را دیده و از آن لذت برده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این انیمیشن را نیز از دست ندهید.

فهرست مطالب

داستان انیمیشن جیانگ زیا

داستان انیمیشن جیانگ زیا درباره روباه نه دمی است که باعث سقوط سلسله شانگ می‌شود. به دنبال آن یک جنگ خونین بین سه قلمرو خدایان، انسان‌ها و ارواح رخ می‌دهد. در نهایت، روباه نه دم توسط خدایان و بهشت اسیر می‌شود.

جیانگ زیا یکی از جنگجویانی است که بخاطر کارهای شایسته‌ای که انجام داده بود، به بهشت عروج کرد. او موظف می‌شود تا حکم اعدام روباه نه دم را اجرا کند. اما در حین اعدام او، جیانگ زیا می‌بیند که روباه نه دم روح دختربچه‌ای را درون خود زندانی کرده است. پس اگر روباه نه دم را می‌کشت، دختربچه نیز می‌میرد.

جیانگ زیا در اجرای حکم تردید می‌کند. در همین حین، روباه نه دم از فرصت استفاده کرده، غل و زنجیرهای بهشتی را می‌کشند و فرار می‌کند. جیانگ زیا که نمی‌خواهد بپذیرد که این دختر ظاهرا توهمی است که توسط روح روباه ایجاد شده بود، از سوی بهشت رانده شده و تا زمانی که بتواند ذهن خود را اصلاح کند به دریای شمال تبعید می‌شود.

جیانگ با دوستش شن گونگبائو (Shen Gongbao) و حیوان خانگیش سی بو ژیانگ (Si Bu Xiang) ده سال از عمر خود را ناامیدانه روی زمین می‌گذراند. جیانگ زیا در محدوده‌ای زندگی می‌کرد که ارواح سرگردان در آن‌جا وجود داشتند و هیچکدام اجازه نداشتند از مرز خارج شوند.

همه چیز روال یکنواخت و غمگینانه خود را طی می‌کرد تا این که جیانگ زیا در یک رستوران با دختر جوانی به نام شیائو جیو روبرو می‌شود. شیائو جیو شباهت عجیبی به همان دختری داشت که 10 سال پیش جیانگ زیو همراه روباه نه دم دیده بود. او تصمیم می‌گیرد شیائو جیو را دنبال کند تا بتواند بی‌گناهی خود را به بهشت ثابت کند.

اما شیائو جیو در پی چیز دیگری است؛ او می‌خواهد به کوه یو دو برود، جایی که معتقد است پدرش منتظر اوست. بنابراین، این دو به همراه شن گونگبائو راهی سفری دور و دراز می‌شوند تا هم دختر را به پدر برسانند و هم راز پشت ارتباط او را با روباه نه دم بفهمند. اما این یک سفر بسیار ترسناک است. سفری که ممکن است هر آن‌چه تاکنون به آن باور داشته‌اند را زیر سوال ببرد!

همچنین بخوانید :

شخصیت های کارتون جیانگ زیا

کاراکترهای انیمیشن Jiang Ziya چندان زیاد نیستند و به چند کاراکتر محدود می‌شوند. این سبب شده تا این انیمیشن تمرکزش را بر روی داستان اصلی حفظ کرده و از خط داستانی خود منحرف نشود. این شخصیت‌ها بسیار قوی و جذاب طراحی شده‌اند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های احساسی خاص خود را دارند و به نحوی همدیگر را کامل می‌کنند. شخصیت‌های انیمیشن چینی جیانگ زیا به شرح زیر هستند:

جیانگ زیا (Jiang Ziya)

انیمیشن جیانگ زیا

جیانگ زیا شخصیت اصلی انیمیشن Jiang Ziya است. او یکی از خدایان بالارتبه بهشت بود، اما پس از اتفاقی که با روباه نه دم می‌افتد جایگاهش را از دست داده و به زمین نزول می‌کند. جیانگ در ابتدا شخصیتی خشک داشت و به اعتقادات خود شدیدا پیابند بود. با این حال، پس از آشنایی با شیائو جیو رفتارش کم کم تغییر می‌کند. او از خودگذشتگی بسیار زیادی دارد و دوست دارد از همه محافظت کند؛ حتی اگر در این راه جان خود را از دست بدهد. ویس اکتور این شخصیت در دوبله چینی ژنگ شی (Zheng Xi) نام دارد.

همچنین بخوانید :

شیائو جیو (Xiao Jiu)

شخصیت های انیمیشن جیانگ زیا

دختری است که با یک نخ سرنوشت به روباه نه دم متصل است. او از تولد این ارتباط را داشته و به همین دلیل روی سرش دو گوش روباه دارد. شیائو جیو به دنبال این است که به کوهستان یو دو برود تا پدرش را ملاقات کند. او می‌گوید جایی که گل‌هایی با گلبرگ‌های سیاه می‌رویند، درست جایی است که پدرش منتظر او است.

شیائو جیو بسیار فرز و چابک است و یاد گرفته که چطور از خودش مراقبت کند. او از گذشته خود چیزی به یاد نمی‌آورد و درباره روباه نه دم و این که چرا به او متصل شده هیچ چیزی نمی‌داند. یانگ نینگ (Yang Ning) که با نام می می نیز شناخته می‌شود عضو استودیو TrioPen و صداپیشه چینی این شخصیت است.

همچنین بخوانید :

شن گونگ بائو (Shen Gongbao)

کاراکترهای jiang zia

شن گونگبائو دوست دیرینه جیانگ زیا است که چه در بهشت و چه در زمان تبعید روی زمین همراه او بود. شن گونگبائو همانند یک برادر در کنار جیانگ زیا بود و هیچ‌گاه او را رها نکرد. او در ابتدا به شیائو جیو اعتماد نداشت و فکر می‌کرد او قصد گول زدن جیانگ زیا را دارد. اما رفته رفته به او اعتماد می‌کند.

قدرت معنوی شن گونگبائو سبب می‌شود او شمایل یک ببر را به خود بگیرد. او قوی، بی باک و در عین حال بسیار مهربان است. گوگنبائو به محض این که از ذات پاک شیائو جیو مطلع می‌شود هر کاری برای نجات او از دست روباه نه دم می‌کند.

توت ها منگ (Tutehameng) صداپیشگی این شخصیت را برعهده داشته است. به جرات می‌توان گفت او پرکارترین و شناخته‌شده‌ترین ویس اکتور چینی بوده که در انیمه های چینی بسیاری حضور داشته است. از بین آثاری که او دوبله کرده می‌توان به انیمه جذاب Yi Ren Zhi Xia، انیمه The King’s Avatar، انیمه Spiritpact و انیمه Zhen Hun Jie اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

سی بو شیانگ (Si Bu Xiang)

نقد انیمیشن جیانگ زیا

سی بو شیانگ یک حیوان بهشتی بسیار بامزه و دوست داشتنی است. او چیزی شبیه ببر و روباه است که خز سفید و چشمانی آبی درخشان دارد. سی بو شیانگ اگر از تمام انرژی معنوی خود استفاده کند می‌تواند جثه خود را بزرگ‌تر کرده و شبیه یک حیوان بهشتی واقعی می‌شود. در غیر این‌صورت او یک حیوان کوچک بامزه‌ است که در همیشه در حال پرواز است. او به جیانگ زیا وفادار است و برای محافظت از او هر کاری می‌کند. او با وجود داشتن جثه کوچک بسیار شجاع و قوی است.

یان مه مه (Yan Meme) صداپیشگی این شخصی را در دوبله چینی انیمه جیانگ زیا برعهده دارد. یان مه مه در انیمه های چینی بسیاری دوبله کرده که از بین آن‌ها می‌توان به انیمه Throne of Seal، انیمه Xyrin Empire و انیمه My Cultivator Girlfriend اشاره کرد.

امپراتور ژو (Emperor Zhou)

انیمیشن jiang zia

امپراتور ژو کسی بود که با روباه نه دم ازدواج کرد و سبب سقوط سلسله پادشاهی شد. او پس از نیرنگ‌ها و حیله‌هایی که از سوی روباه نه دم دید، همچنان به او علاقه دارد و در امید رسیدن به او است. امپراتور ژو به عنوان یکی از الهه‌های ازدواج به بهشت صعود می‌کند، اما بعدها به زمین آمده و به عنوان یک خدای دیوانه هر کسی که با او برخورد کند را اسیرکرده و با نخ قرمز ازدواج به شخص دیگری وصل می‌کند. او به محض این که می‌فهمد شیائو جیو به روباه نه دم متصل است، سعی می‌کند با استفاده از او به معشوقه‌اش برسد.

لو لی (Lu Li) صداپیشه این شخصیت است. لو لی برای دوبله در انیمه‌ها و انیمیشن های چینی بسیاری شناخته شده است. از جمله آثار ارزشمندی که او در آن‌ها به عنوان ویس اکتور حضور داشته می‌توان به انیمه چینی Shaonian Ge Xing، انیمه Another Shot و انیمه Hitori No Shita – The Outcast هستند.

روباه نه دم

بررسی انیمیشن جیانگ زیا

روباه نه دم با نام‌های شان شین (Shan Xin) و جیووی (Jiuwei) نیز شناخته می‌شود. او کسی بود که به عنوان صیغه امپراتور ژو وارد قصر او می‌شود و تمام سلسله را به نابودی می‌کشاند. درنهایت، توسط جیانگ زیا دستگیر و به بهشت فرستاده می‌شود تا آنجا اعدام شود. او یک موجود سنگدل و بی رحم است که از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدفش استفاده می‌کند.

گوانلین لی (Guanlin Ji) ویس اکتور چینی، صداپیشگی این شخصیت را برعهده داشته است. گوانلین تاکنون انیمه‌های بسیاری را دوبله کرده است؛ از جمله پادشاه آواتار (The King’s Avatar) و انیمه ماهی بزرگ و بگونیا (Big Fish & Begonia).

نقد انیمیشن Jiang Ziya

انیمیشن چینی جیانگ زیا براساس رمانی به نام صعود خدایان (Investiture of the Gods) ساخته شده است. جیانگ زیا حدود 110 دقیقه به طول می‌انجامد و درباره تاریخ اکران انیمیشن جیانگ زیا نیز می‌توان گفت jiang zia در تاریخ 1 اکتبر 2020 (10 مهر 1399) اکران شد. هر چند در ابتدا قرار بود این انیمیشین چینی در تاریخ 25 ژانویه 2020 در چین اکران شود، اما به دنبال همه‌گیری کووید-19 تاریخ انتشار آن تغییر یافت.

انیمیشن Jiang Ziya به کارگردانی چنگ تنگ (Cheng Teng) و لی وی (Li Wei) در استودیو انیمیشن‌سازی چینی تحسین شده Beijing Enlight Pictures ساخته شد. جیانگ زیا بعد از انیمیشن محبوب نه ژا (2019) توانست دوباره توجه‌ها را به سمت سینمای چین جلب کند. این انیمه چینی در کنار آرت خوش رنگ و لعابی که دارد پیامی عمیقا تکان‌دهنده و متفکرانه را در خود جای داده است؛ مانند Ne Zha، جیانگ زیا در اساطیر چین باستان و مملو از تصاویری مسحورکننده اتفاق می‌افتد.

انیمه سینمایی جیانگ زیا مفاهیم بسیار ملموسی را به تصویر می‌کشد. این انیمیشن بر فردیت هر انسانی تمرکز دارد و نشان می‌دهد که سرنوشت در دست هر فردی است، حتی اگر سرنوشتش توسط خود بهشت از پیش تعیین شده باشد. قهرمان داستان، حقیقتی را در مورد جهان متوجه شده و تصمیم می‌گیرد تا از سرنوشت خود سرپیچی کند و برای باورهایش بجنگد تا تبدیل به یک قهرمان سرکش شود.

در واقع، این انیمیشن به ما نشان می‌دهد گاهی باید از مسیرهای از پیش تعیین شده پایمان را فراتر بگذاریم و آنچه از گذشته وجود داشته است، همیشه درست نیست. همه ما به عنوان انسان تنها کاری که باید بکنیم این است که دنباله‌روی قلبمان باشیم نه آن‌چه دیگران به ما می‌گویند.

نمرات انیمیشن Legend of Deification

انیمیشن جیانگ زیا تاکنون در سایت‌های مختلف، نمرات گوناگونی را به دست آورده است. این انیمه چینی در سایت IMDb نمره 6.5 و در سایت مای انیمه لیست نمره 7.3 از 10 را به خود اختصاص داده است. این نمرات نشان‌دهنده رضایت مخاطبین از این اثر زیبا است.

کلام آخر

انیمیشن جیانگ زیا یکی از آثار تحسین شده سینمای چین است که در سال 2020 منتشر شد. این انیمه زیبا توانست با آرت زیبا و داستان فوق العاده جذاب و مفهومی خود توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. پس اگر یک انیمیشن سینمایی ماجراجویانه و درام با پیام‌های اخلاقی بسیار عمیق می‌خواهید، انیمیشن Jiang Ziya را از دست ندهید.



منبع