هوش مصنوعی Bard معرفی شد؛ رقیبی که گوگل برای ChatGPT درنظر دارد


هوش مصنوعی Bard قرار است جدی‌ترین رقیب ChatGPT باشد. گوگل این هوش مصنوعی را به تازگی معرفی کرده و در آینده قصد دارد به‌شکل گسترده‌تری از آن در محصولات و خدمات خود استفاده کند.

در طول چندماهی که از انتشار نسخه بتای عمومی هوش مصنوعی ChatGPT گذشته، این ربات توانسته توجه افراد زیادی را در سرتاسر جهان به خود جلب کند. با این حال گوگل خیلی زود از راه رسیده و قصد دارد با ربات هوش مصنوعی Bard، قدم بزرگی بردارد و به رقیبی جدی برای OpenAI و مایکروسافت تبدیل شود. 

فهرست مطالب

معرفی هوش مصنوعی گوگل Bard

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، اولین کسی بود که خبر رونمایی از Bard را با انتشار پستی در بلاگ گوگل، منتشر کرد. به گفته او این هوش مصنوعی بر پایه پلتفرم مدل زبانی برای کاربردهای مکالمه‌ای (Language Model for Dialogue Applications) یا LaMDA گوگل توسعه داده شده است. گوگل در طول 2 سال گذشته مشغول توسعه این مدل زبانی بوده است. 

این هوش مصنوعی نیز مانند ChatGPT، داده‌های مورد نیاز خود را از طریق وب جمع‌آوری می‌کند. کاربرد هوش مصنوعی Bard اما ظاهرا بسیار گسترده‌تر خواهد بود. پیچای در بخش دیگری از بلاگ خود، خبر از اضافه کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدتر به موتور جستجوی این کمپانی داد تا کاربران بتوانند به اطلاعات بیشتری از مواردی که جستجو می‌کنند، دست پیدا کنند. 

همچنین بخوانید :

با توجه به این که گوگل، دارای به‌روزترین و کامل‌ترین بانک داده در وب در جهان است، باید دید برتری هوش مصنوعی Bard نسبت به ChatGPT تا چه میزان قابل لمس خواهد بود. به گفته پیچای، شما با استفاده از این هوش مصنوعی می‌توانید برای تولد دوستان خود، مقایسه دو فیلم نامزد اسکار و برنامه‌ریزی برای مسافرت به یک کشور به‌خصوص استفاده کنید. 

گوگل همچنین مثال‌هایی برای نمایش نحوه کار هوش مصنوعی خود منتشر کرده است. در مثال زیر از این هوش مصنوعی پرسیده شده که آیا یادگیری پیانو سخت‌تر است یا گیتار و این که هرکدام به چه میزان تمرین نیاز دارند؟ سوالی که جواب خیلی ساده‌ای ندارد اما هوش مصنوعی Bard توانسته با دسترسی به هزاران مقاله مختلف در مورد این موضوع، پاسخی کامل به این سوال بدهد.

هوش مصنوعی bard

انتظار می‌رود این هوش مصنوعی به همین شکل در داخل صفحه نتایج گوگل نیز در دسترس کاربران قرار بگیرد. 

هوش مصنوعی گوگل Bard در حال حاضر در دسترس گروه اندکی از کاربران برای تست و آزمایش قرار دارد اما طی چند هفته آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. گوگل حتی قصد دارد این هوش مصنوعی را با یک نسخه سبک‌تر از LaMDA که برای اجرا نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارد هم عرضه کند تا کاربران بیشتری به آن دسترسی داشته باشند.

گوگل اطلاعات دیگری از ویژگی های هوش مصنوعی Bard منتشر نکرده است اما انتظار می‌رود در جریان رویدادی که قرار است فردا بعد از ظهر به وقت ایران در پاریس برگزار کند، اطلاعات بیشتری از آن و همچنین برنامه‌هایی که برای ادغام این هوش‌ مصنوعی‌ در سرویس‌های جستجو و نقشه خود دارد، منتشر کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

سخن پایانی

فعلا داده‌های خیلی زیادی در ارتباط با امکانات هوش مصنوعی Bard در دسترس نیست. ظاهرا گوگل برنامه‌های بسیار گسترده‌تری برای استفاده از این هوش مصنوعی در سرویس‌های خود دارد و فقط به ساخت یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی کفایت نخواهد کرد. باید در روزهای آینده منتظر بمانیم و ببینیم گوگل با هوش مصنوعی خود، چه قابلیت‌های جدیدی در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

پاراگراف 30 آرون گروپس
منتخب کاربران