الون ماسک چت‌بات Grok را متن‌باز می‌کند؛ رقابت با OpenAI تشدید می‌شود


الون ماسک، بنیان‌گذار استارتاپ هوش مصنوعی xAI، اعلام کرد که چت‌بات Grok، رقیب ChatGPT، به‌زودی به‌صورت متن‌باز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این اقدام، چند روز پس از شکایت وی از OpenAI، که به دلیل رویگردانی از مأموریت اولیه غیرانتفاعی خود و حرکت به‌سوی مدل سودآوری انتقاد شده است، صورت می‌گیرد.

ماسک که پیشتر نسبت به سوءاستفاده از فناوری به‌منظور کسب سود توسط شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل هشدار داده بود، اخیراً شکایتی را علیه OpenAI، که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود و ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن در سال 2015 بود، مطرح کرد.

در پاسخ به این اقدام، OpenAI ایمیل‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد ماسک از ایده ایجاد یک نهاد سودآور حمایت کرده و خواهان ادغام با سازنده خودروهای برقی برای تبدیل شدن به یک «گاو شیرده نقدی» بوده است.

با بازکردن کد Grok، xAI قدم در مسیری می‌گذارد که قبلاً توسط شرکت‌هایی چون Meta و Mistral فرانسه با مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز طی شده است. همچنین گوگل مدل هوش مصنوعی Gemma را منتشر کرده که توسعه‌دهندگان خارجی می‌توانند بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند.

موضوع متن‌باز بودن فناوری‌های هوش مصنوعی به یک موضوع داغ در بین سرمایه‌گذاران فناوری مانند حامی OpenAI، وینود خوسلا و مارک اندریسن، هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر Andreessen Horowitz، تبدیل شده است.

با اینکه متن‌باز کردن فناوری می‌تواند به تسریع نوآوری‌ها کمک کند، برخی از کارشناسان نسبت به استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز توسط تروریست‌ها برای ساخت سلاح‌های شیمیایی یا حتی توسعه یک فراهوش آگاه فراتر از کنترل انسان، هشدار داده‌اند.

منتخب کاربران



منبع