تأثیر هوش مصنوعی بر حقوق مالکیت فکری و قانون کپی‌رایت در صنعت سرگرمی


در سمیناری که در بازار فیلم هنگ کنگ (FilMart) برگزار شد، مباحثی پیرامون تأثیر فناوری‌های نوآورانه هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی مطرح گردید. چن جی‌هونگ، شریک ارشد در شرکت حقوقی ژونگ لون، به چالش‌های حقوقی پیش آمده پس از معرفی چت‌جی‌پی‌تی در سال 2022 اشاره کرد و نمونه‌ای از حکم دادگاهی در چین را ذکر کرد که یک تصویر تولیدی توسط هوش مصنوعی را به عنوان اثری قابل حمایت از حق کپی‌رایت به رسمیت شناخت.

در این بحث، تفاوت‌های نگرش به قوانین کپی‌رایت در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بین چین و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت. با وجود نگرانی‌ها در مورد حقوق مالکیت فکری، برخی شرکت‌ها در چین به سرمایه‌گذاری بر روی محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی ادامه می‌دهند.

پلتفرم استریمینگ iQIYI، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، محتوا را از رمان‌ها و کتاب‌ها استخراج کرده و خلاصه‌ها، آثار هنری و طرح‌های صحنه را تولید می‌کند. زو لیانگ، معاون iQIYI، اظهار داشت که با توجه به پیشرفت سریع فناوری‌های هوش مصنوعی، پیش‌بینی چالش‌های آینده دشوار است. وی تأکید کرد که هوش مصنوعی تاثیر عمده‌ای بر تمام جنبه‌های صنعت سرگرمی خواهد داشت.

گروه هواچه نیز بخش‌های تحقیقاتی مخصوص به هوش مصنوعی را تأسیس کرده‌اند. فو بین‌شینگ، رئیس گروه هواچه، از پیشرفت سریع فناوری در این زمینه ابراز تعجب کرد.

با اینکه نگرانی‌هایی در مورد امنیت شغلی در صنایع خلاقانه وجود دارد، زو از iQIYI اطمینان داد که هوش مصنوعی به این زودی‌ها جایگزین انسان‌ها نخواهد شد.

منتخب کاربران



منبع