بهترین انیمیشن کوتاه ؛ 10 عنوان از برترین انیمیشن های کوتاه


از انیمیشن‌های دیزنی گرفته تا پیکسار، بهترین انیمیشن های کوتاه دارای شخصیت‌های دوست داشتنی و داستان‌های دل انگیز هستند. با معرفی فهرست انیمیشن کوتاه با ما همراه باشید.

انیمیشن های کوتاه و جذاب از ابتدای تاریخ سینما انیمیشن وجود داشته‌اند. به عنوان یک رسانه فنی چالش برانگیز و زمان‌بر، بسیاری از طراحان انیمیشن کارتون کوتاه را به عنوان راهی برای شناخته شدن انتخاب می‌کنند. با طراحی شخصیت‌های متفاوت، داستان‌های دلنشین و مدت زمان قابل تحمل، مخاطبان عاشق برخی از بهترین انیمیشن های کوتاه شده‌اند.

بسیاری از انیمیشن های کوتاه مفهومی برتر جهان به نامزدی جوایز معتبر دست یافته یا آن‌ها را به دست آورده‌اند و برخی از آن‌ها حتی الهام‌بخش سریال‌ها یا فیلم‌های طولانی شده‌اند. هم جوانان و هم بزرگسالان می‌توانند از بهترین فیلم‌های کوتاه انیمیشن لذت ببرند و دقایقی با آن‌ها سرگرم شوند. در این مقاله از پلازا بهترین انیمیشن های کوتاه جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

بهترین کارتون های کوتاه دنیا

انیمیشن های کوتاه مفهومی بی کلام معمولا تاثیرات بسیار زیادی بر روی مخاطب خود دارند. به این دلیل که سازنده سعی دارد یک مفهوم مشخص را به طور غیر مستقیم و در کمترین زمان ممکن به مخاطب نشان دهد. یک انیمیشن کوتاه همواره سعی دارد تا از هر ثانیه وقت خود استفاده کند تا مخاطب را به وجد بیاورد. در ادامه به معرفی بهترین انیمیشن های کوتاه روانشناسی می‌پردازیم.

همچنین بخوانید :

1. برداشته شد (Lifted)

انیمیشن کوتاه

  • سال انتشار: 2006
  • کارگردان: گره‌لاری ریدستروم
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.7

“برداشته شد” یک انیمیشن کوتاه علمی تخیلی از استودیوی پیکسار است که درباره یک بیگانه به نام استو در دوره آموزش ربودن قرار دارد و به نظر می‌رسد هیچ چیز را درست انجام نمی‌دهد. گری ریدستروم نویسنده و کارگردان این اثر بوده و برای نوشتن آن از فیلم کلاسیک متروپلیس الهام گرفته است.

این کارتون کوتاه داستانی دلنشین دارد که استو در آن بهترین خود را برای ربودن یک پسر جوان به نام ارنی ارائه می‌کند. استو چندین بار شکست می‌خورد اما مقاومت خواهد کرد و از رئیس خود کمک نمی‌گیرد. با ترکیب سبک هنری کلاسیک پیکسار، طراحی جذاب شخصیت استو و داستان فوق العاده، “برداشته شد” به یکی از بهترین انیمیشن های کوتاه پیکسار تبدیل شده است.

همچنین بخوانید :

2. بیایید آلوده کنیم! (ریدستروم )

کارتون کوتاه

  • سال انتشار: 2009
  • کارگردان: گیفوی بویدو
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.2

“بیایید آلودگی کنیم!” یکی از انیمیشن های کوتاه خنده دار است که توسط گیفوی بودو ساخته شد و از یک خانواده آلودگی‌زا برای توضیح اینکه چگونه آلودگی اقتصاد قوی را حفظ می‌کند، استفاده کرد و به تماشاگران خود توصیه می‌کند که ادامه دهند. با استفاده از سبک یک اعلان خدمات عمومی دهه 1950، کارتون کوتاه “بیایید آلودگی کنیم!” نظریات درباره فرهنگ و کمبود حفاظت محیط‌زیست را بیان می‌کند.

طنز به عنوان یک ابزار موثر برای کارگردانان و داستان‌گوها برای رساندن نقاط نظر خود به تماشاگران عمل خواهد کرد و “بیایید آلودگی کنیم!” همین کار را با برتری انجام داد. برای یک کارگردان آسان است که حقایق را ارائه دهد و امیدوار باشد تماشاگران تغییراتی ایجاد کنند، اما با استفاده از طنز و شوخ‌طبعی برای بی‌توجهی به سبک زندگی‌های مضر جامعه، بویدو راهی برای بیشتر اثربخش بودن پیدا کرده است.

همچنین بخوانید :

3. نُه (9)

انیمیشن های کوتاه

  • سال انتشار: 2009
  • کارگردان: شین آکر
  • بازیگران: الیجا وود، جان ک. رایلی، جنیفر کانلی، کریستوفر پلامر
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.1

9 یکی از انیمیشن های کوتاه ترسناک است که شین اکرز آن را به عنوان یک پروژه دانشجویی در دوران تحصیل خود در دانشگاه UCLA ساخت. داستان “۹” درباره یک عروسک پارچه‌ای هوشمند به نام ۹ را ارائه می‌دهد که در یک جهان آخر الزمانی، خشک و بی‌روح به عنوان آخرین نفر از نوع خود زندگی می‌کند. ۹ برای احترام به زندگی عروسک‌های پارچه‌ای‌ای که سقوط کرده‌اند، به سفری می‌رود و پوست آن‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را برای سوختن مراسمی آماده می‌کند.

“۹” یکی از انیمیشن های کوتاه احساسی است و تماشاگران نمی‌توانند جلوی علاقه خود به قهرمان مهربانشان را بگیرند. “۹” شین اکر در زمان کوتاهی پس از انتشار، به خاطر طراحی منحصربه‌فرد شخصیت‌ها و داستان بزرگش، تحسین فوری را به دست آورد و جایزه اسکار دانشجویی بهترین انیمیشن را دریافت نمود. کارگردان برجسته، تیم برتون، در ادامه، “۹” را به یک فیلم طولانی با همین نام تبدیل کرد.

همچنین بخوانید :

4. مرد کاغذی (Paperman)

بهترین انیمیشن های کوتاه جهان

  • سال انتشار: 2012
  • کارگردان: جان کارز
  • بازیگران: جان کارز، کری والگرن
  • امتیاز IMDb: امتیاز 8.2

“مرد کاغذی” یکی از انیمیشن های کوتاه دیزنی با ژانر عاشقانه است که توسط جان کارز کارگردانی شد. این فیلم همزمان با اکران فیلم “رالف خرابکار” (Wreck-It Ralph) منتشر شد و در نهایت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه در مراسم اسکار را به دست آورد. “مرد کاغذی” داستان یک حسابدار به نام جورج را روایت می‌کند که در انتظار قطار دختر رویاهایش می‌باشد. او از هواپیماهای کاغذی برای ارسال پیام به او استفاده می‌کند.

اگرچه هواپیماهای کاغذی جورج نمی‌توانند به او برسند، اما او هرگز تسلیم نمی‌شود زیرا مصمم است فرصتی برای گفتن سلام به او داشته باشد. “مرد کاغذی” یک سبک هنری ساده اما شیک سیاه و سفید دارد. با وجود سادگی‌اش، این کارتون کوتاه دارای داستانی دلنشین و عاشقانه است.

همچنین بخوانید :

5. یکسان (Alike)

بهترین کارتون های کوتاه دنیا

  • سال انتشار: 2015
  • کارگردان: دانیل مارتینز لارا، رافا کانو مندز
  • امتیاز IMDb: امتیاز 8.2

انیمیشن کوتاه “یکسان” که توسط دانیل مارتینز لارا و رافا کانو مندز کارگردانی شده است، رابطه پدر و پسر را در جامعه‌ای که کار و اطاعت زندگی و رنگ زندگی ساکنان را خالی می‌کند، بررسی خواهد کرد. کارتون کوتاه “یکسان” داستانی تاریک و الهام‌بخش دارد که به مخاطبان خود توصیه می‌کند به لذت‌های زندگی بپردازند.

نقادان سبک هنری لارا و مندز تحسین کردند. “یکسان” به بزرگسالان یادآوری می‌کند که مهم است برای لحظه‌ای متوقف شده و از موسیقی لذت ببرند و اینکه نگاهی کودکانه به دنیا داشته باشند. “یکسان” در سال ۲۰۱۶ جایزه گویا برای بهترین انیمیشن های کوتاه را بدست آورد.

6. اگر من خدا بودم… (If I Was God…)

انیمیشن کوتاه جدید

  • سال انتشار: 2015
  • کارگردان: کوردل بارکر
  • بازیگران: کوردل بارکر، ناتالی ویبروک
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.4

انیمیشن کوتاه “اگر خدا بودم…” به قلم، کارگردانی و انیمیشن سازی کوردل بارکر انجام شده است. داستان این فیلم حول و حوش یک دانش‌آموز می‌چرخد که در کلاس علوم حین تشریح یک قورباغه، طعمی از قدرت می‌چشد. این فیلم در بررسی موضوعات اساسی وجودی با قدرت عمل کرده و در همین حین داستان رشد و بزرگ شدن پسر را در طیفی از تجربیات زندگی به تصویر می‌کشد، در حالی که او یاد می‌گیرد چگونه در دنیا قدم بردارد.

“اگر خدا بودم…” از چندین سبک انیمیشن بهره می‌برد و کار بارکر در تولید یکی از جدیدترین کارتون های کوتاه فوق العاده بوده است. این فیلم از تجربیات شخصی و زندگی کارگردان الهام می‌گیرد که منجر به داستانی منحصربه‌فرد و به راحتی قابل رویت می‌شود.

7. عشق مو (Hair Love)

جدیدترین کارتون های کوتاه

  • سال انتشار: 2019
  • کارگردان: متیو ای چری، اورت داونینگ جونیور
  • بازیگران: عیسی رائه
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.4

انیمیشن کوتاه جدید “عشق مو”، به نویسندگی و کارگردانی متیو ای. چری است و داستان آن بر رابطه پدر و دختر آفریقایی آمریکایی به نام زوری تمرکز دارد. در این داستان، پدر سعی می‌کند موهای زوری را برای یک رویداد زیبا مرتب کند. هدف چری در ساخت این کارتون کوتاه افزایش نمایش داستان‌های آفریقایی آمریکایی در انیمیشن بوده است.

علاوه بر ارائه نمایش بهتر، “عشق مو” داستانی پراحساس و مفهومی از عشق و خانواده را روایت می‌کند که تماشاگران پس از اطلاع از مبتلا شدن مادر زوری به سرطان آن را متوجه می‌شوند. “عشق مو” جایزه بهترین انیمیشن های کوتاه را در مراسم اسکار به دست آورد و HBO اعلام کرده است که سریالی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند که در سال ۲۰۲۳ منتشر می‌شود.

8. بارو (Burrow)

کارتون کوتاه جدید

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: مادلین شرفیان
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.6

“بارو” یک کارتون کوتاه جدید از استودیو پیکسار است که داستان خرگوش جوانی را روایت می‌کند که در حال ساخت خانه‌ای از رویاهایش است، اما به طور تصادفی خانه‌های همسایگانش را خراب می‌کند. “بارو” همزمان با اکران انیمیشن روح منتشر شد و بعدها برای بهترین انیمیشن کوتاه در مراسم جوایز اسکار نامزد شد.

تماشاگران از سبک هنری جذاب و دلنشین “بارو” لذت بردند. پیکسار فیلم‌های دلنشین بسیاری را منتشر کرده است، اما “بارو” به دلیل داستان پرپیچ و خم و قهرمان دوست‌داشتنی خود فوق العاده عمل می‌کند.

9. اگر اتفاقی بیفتد دوستت دارم (If Anything Happens I Love You)

انیمیشن های کوتاه و جذاب

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: ویل مک کورمک، مایکل گوویر
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.8

“اگر اتفاقی بیفتد دوستت دارم” یکی از انیمیشن های کوتاه جدید دوبعدی است که توسط ویل مک کورمک و مایکل گوویر نوشته و کارگردانی شد و در نتفلیکس به انتشار رسید. این فیلم داستان والدین غم‌زده‌ای را روایت می‌کند که در تلاش برای مقابله با مرگ دخترشان، که در یک حادثه تیراندازی در مدرسه جان باخته است، هستند.

“اگر اتفاقی بیفتد دوستت دارم” تصویری پراحساس و دلخراش است و کارگردانان با همکاری نزدیک با اوری‌تاون برای ایمنی حمل اسلحه، سعی کرده‌اند پیام خود را منتقل کنند. این انیمیشن کوتاه دردناک تأثیر فرهنگی بزرگی را به عنوان یک فیلم در عرصه سیاست داشت.

10. پسرک، موش‌کور، روباه و اسب (The Boy, The Mole, The Fox And The Horse)

انیمیشن های کوتاه مفهومی بی کلام

  • سال انتشار: 2022
  • کارگردان: پیتر بینتون، چارلی مکسی
  • بازیگران: جود کوارد نیکول، گابریل برن، ادریس البا، تام هلندر
  • امتیاز IMDb: امتیاز 7.8

کارتون کوتاه “پسرک، موش‌کور، روباه و اسب” که برگرفته از کتاب کودکان با همین نام از چارلی مکسی است، داستان یک پسر، موش‌کور، روباه و اسب را روایت می‌کند که در حال سفر با یکدیگر به دنبال خانه پسر هستند و در این مسیر دوستی غیرمنتظره‌ای را شکل می‌دهند. فیلم کوتاه رنگی به ترسیمات سیاه و سفید زیبای مکسی جان می‌افزاید و به کتاب روح جدیدی بخشیده است.

تبدیل کردن یک کتاب به فیلم سخت است، اما “پسرک، موش‌کور، روباه و اسب” به لطف کارگردانی مکسی، جذابیت کتاب را از دست نمی‌دهد. علاوه بر اینکه تماشاگران را دوباره عاشق داستان می‌کند، “پسرک، موش‌کور، روباه و اسب” جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به دست آورد.

کلام آخر

انیمیشن های کوتاه مفهومی برتر جهان

در این مقاله از پلازا بهترین انیمیشن های کوتاه سال‌های اخیر معرفی شد. این انیمیشن‌ها در کم‌ترین زمان ممکن شما را جذب می‌کنند و صحنه‌های مفهومی بسیار فوق العاده را در قالب یک کارتون کوتاه طنز به شما نمایش می‌دهد. هر یک از این آثار می‌توانند درس‌های بزرگی از قسمت‌های مختلف زندگی به مخاطب خود ارائه کنند.

منتخب کاربران