جاهای دیدنی ماسوله | معرفی بهترین مکان های دیدنی ماسوله


ماسوله کجاست و بهترین جاهای دیدنی ماسوله کدامها هستند؟ همه ما برای یکبار هم که شده تجربه سفر به ماسوله را داشته‌ایم. سفر به جایی که خانه‌ها در آنجا با هم دوست هستند و هیچ چیز را از هم مخفی نمی‌کنند. ماسوله یکی از روستاهای شمالی در استان گیلان می‌باشد که با خانه‌های پلکلانی، شمعدانی‌ها، بازارچه‌های محلی، هوای خنک، بوی خوش غذاهای محلی، سوغاتی‌های رنگارنگ و جاذبه‌های دیدنی بسیار متنوعی که دارد برای گردشگران جذابیت بسیار زیادی دارد.

شهر زیبای ماسوله علاوه بر جاذبه‌های گردشگری متنوع، طبیعت زیبا و تاریخی دارای آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و خانه های پلکانی و‌ موزه های گردشگری متنوعی که دارد محبوبیت بسیار زیادی در بین شهرهای شمالی ایران بدست آورده است. نوشتن درباره جاهای دیدنی ماسوله چندان هم کار آسان و راحتی نیست. روستایی مابین جنگل های انبوه هیرکانی که برای رفتن به آنجا باید از شهر رشت عبور کرده و به فومن بروید 30 کیلومتر بعد در پیچ و خم جاده خود را بر بلندای کوهستانی خیره کننده به این روستای پلکانی برسانید.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی ماسوله

روستای زیبای ماسوله که این روزها سبک زندگی مردمانش بیشتر به شهرنشین ها شباهت پیدا کرده است یکی از شاعرانه ترین مناطق شمال ایران می باشد که دارای معماری خاص و منحصربه فرد است. بهشتی گم شده در دل طبیعت‌های شمال که از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیاری برخوردار می باشد. در این مقاله می‌خواهیم سفر کوتاه به شهر ماسوله کرده و بهترین جاهای دیدنی این شهر زیبای شمالی از آبشارهای و قله ها گرفته تا امامزاده های ماسوله را به شما معرفی کنیم.

1- آبشار کوشم

بهترین جاهای دیدنی ماسوله - آبشار کوشم
طبیعت زیبای آبشار کوشم

از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی ماسوله، آبشار کوشم می‌باشد. این آبشار بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه می‌باشد. برای رسیدن به این جاذبه دیدنی حدود یک ساعت باید کوهنوری کنید و با عبور کردن از چند آبشار کوچک به انتهای تنگه و یک دیواره سنگی می‌رسید.

  • آدرس: ماسوله، روستای ماسوله، آبشار کوشم ماسوله

2- آبشار خرم بو

دیدنی های ماسوله - آبشار خرم بو
معرفی آبشار خرم بو

یکی از زیباتری آبشارهای موجود در منطقه ماسوله، آبشار خرم بو می‌باشد که در کنار جنگل‌های اطراف بهشتی مثال زدنی است. آبشار خرم بو یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ماسوله است و کمتر کسی به بازدید از آن می‌رود.

برای رسیدن به این آبشار باید از بازار ماسوله رد شده، حدود دو کیلومتر در کوه‌های ماسوله کوهپیمایی کنید. آب‌های خروشان این آبشار از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می‌ریزد و نبود جاده تا آبشار بزرگ خرم بو، سبب شده است که طبیعت این منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند.

  • آدرس: ماسوله، روستای ماسوله، جاده ماسوله-ماجلان، آبشار خره بو ماسوله

3- آبشار تریشوم

آبشار تریشوم از بهترین جاهای دیدنی ماسوله
آبشار تریشوم

این آبشار از جمله آبشارهای پر آب و مبهوت کننده در استان گیلان و شهرستان ماسوله می‌باشد که در دامنه قله تریشوم با ۲,۸۵۰ متر ارتفاع واقع شده است.

آبشار تریشوم در بیشتر مواقع سال آب و هوای سردی دارد. این آبشار دارای دو حوضچه می‌باشد که یکی از آنها عمیق و مناسب برای آبتنی است.

مسیر دستیابی به آبشار تریشوم از جاده فومن-ماسوله آغاز می‌شود و حدود یک تا ۱٫۵ ساعت با شهر ماسوله فاصله دارد.

4- آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه کجاست؟

پدیده‌ای طبیعی، بی‌نظیر و زیبا با ارتفاع حدود ۶ متر که در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. آبشار لارچشمه به خاطر حوضچه‌های کوچکی که دارد، از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است.

5- رودخانه آبشار ماسوله رودخان

جاذبه های دیدنی ماسوله
بازدید از آبشار ماسوله رودخان

این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می‌کند و سپس مسیرش را در کنار جاده ماسوله ادامه می‌دهد. رودخانه‌ای نسبتا پر آب که از بالای کوهستان و چشمه‌هایی که در بلندای آن قرار دارند و برف‌هایی که حال آب شدن می‌باشند سرچشمه گرفته است.

روی این رودخانه زیبا که یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی ماسوله می‌باشد آبشار زیبایی به همین نام با ارتفاع بیش از 20 متری قرار دارد که با کمی پیاده‌روی کردن می توانید خود را به این آبشار برسانید.

6- پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله - بهترین جاهای دیدنی ماسوله
آشنایی با پارک جنگلی ماسوله

بدون گشت و گذار در پارک جنگلی ماسوله سفرتان چندان لذتی نخواهد داشت. این پارک یکی از جذابترین دیدنی‌های ماسوله در بهار، تابستان، پاییز و زمستان می‌باشد که به خاطر تنوع گیاهی و آب‌وهوای کوهستانی و خنکی که دارد در بین گردشگران محبوبیت بسیار زیادی بدست آورده است.

درختان سر به فلک کشیده راش، توسکا، فندق و گیاهان دارویی که در این پارک جنگلی روییده‌اند زیبای چند برابری به آن داده‌اند.

7- چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی ماسوله - بهترین جاهای دیدنی
معرفی چشمه آب معدنی علی زاخونی

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی که می‌توانید در ماسوله از دیدن آن لذت ببرید، چشمه آب معدنی علی زاخوانی است. آب این چشمه به دلیل نزدیکی به معدن و وجود مقدار زیادی بیکربنات در معدن، به رنگ نارنجی است که همین امر موجب شده تا آب چشمه  آب دیگر چشمه ها دارای طعمی تلخ باشد.

البته بومیانی که در نزدیکی این چشمه زندگی می‌کننند از آب این چشمه برای درمان برخی بیماری‌ها مانند: بیماری های گوارشی و التهابی استفاده می‌کنند و می‌گویند بسیار مفید است و با اضافه کردن مقداری شکر به آن از آب این چشمه برای مصارف خوراکی خود نیز استفاده می‌کنند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی در کناره رودخانه ماسوله رودخان واقع شده است و با طبیعت سرسبز و بکری که در اطراف خود دارد، تبدیل به یکی از مناطق جذاب و دیدنی ماسوله شده است.

8- موزه مردم شناسی ماسوله

آشنایی با موزه مردم شناسی ماسوله

شهر ماسوله علاوه بر آبشارها، طبیعت بکر و سرسبزی که دارد، دارای بناهای تاریخی و موزه‌های متعددی نیز می‌باشد. موزه مردم‌ شناسی از جمله مکان‌های دیدنی ماسوله برای جوانان و بزرگسالان می‌باشد.

این موزه در سال 1381 توسط فرهاد شرفی در قسمت ورودی تاسیس شد و در واقع اولین موزه در روستای ماسوله می‌باشد. موزه مردم شناسی از سه بخش جداگانه تشکیل شده است که بخش اول آن شامل اشیائی مانند: اسناد تاریخی، ابزارها و وسایل مربوط به چند صد سال قبل شهر ماسوله، بخش دوم به ابزارها و وسایل مربوط به دو قرن اخیر ماسوله تعلق دارد و بخش سوم موزه به اشیا و ابزارهای چهار قرن پیش.

9- موزه میراث فرهنگی

معرفی موزه میراث فرهنگی ماسوله

یکی دیگر از موزه‌های دیدنی و بناهای تاریخی در ماسوله، موزه میراث فرهنگی می‌باشد که از دوران پهلوی به جای مانده است. یک موزه کوچک که در محله کشه سر ماسوله واقع شدا است.

برای ساخت بنای این موزه از مصالحی همچون گل، خشت و چوب استفاده شده است و اشیائی نظیر ابزارهای کار سنتی و اسناد و مدارکی که به نهضت جنگل مربوط می شوند و همچنین ظروف قدیمی و… در آن نگهداری می شود.

10- موزه حیات وحش

موزه حیات وحش

موزه حیات از دیگر جاذبه‌های دیدنی ماسوله مخصوصا برای کودکان به شمار می آید. در این موزه کودکان شما و حتی خود شما می‌توانید با نحوه زندگی حیوانات و گونه‌های متنوع آنها بیشتر آشنا شوید.

موزه حیات وحش ماسوله شامل گونه‌های متنوعی از جانداران تاکسیدرمی شده است که به جنگل‌ها، تالاب‌ها و کوهستان‌های اطراف ماسوله تعلق داشته اند و در این مناطق می زیسته اند.

حیواناتی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند عبارتند از: کبک، گراز، راسو، سنقر تالابی، سمور آبی، عقاب، گورکن، غازهای وحشی، گربه وحشی، قرقاول و… .

ناگفته نماند که در این موزه خاص‌ترین حیوانات همچون خرس قهوه ای بزرگ نیز وجود دارد که با وزن 800 کیلوگرم تاکسیدرمی شده است.

11- امامزاده عون‌بن‌علی ماسوله

امامزاده عون‌بن‌علی ماسوله

وجود این امامزاده در دل روستای ماسوله باعث شده تا طبیعت سرسبز و دیدنی این روستا به فضایی عرفانی و مذهبی تبدیل شود. امامزاده عون بن علی که بنایی هشت ضلعی می‌باشد رنگ و بوی دیگری به روستای ماسوله داده و یکی از جاذبه‌های مذهبی و دیدنی این روستای سرسبز می‌باشد.

قدمت آثار هنری و تزئینات این امامزاده به سال ۹۶۹ هجری قمری باز می‌گردد.

  • آدرس: ماسوله، امامزاده عون‌بن‌علی

12- امام‌زاده هاشم

در مسیر رسیدن به آبشار زیبای خرم بو بقعه‌ امام‌زاده هاشم با دیوارهای کاه‌گلی‌ و یک گورستان در اطراف آن قرار گرفته است و یکی دیگر جاهای دیدنی و مذهبی در ماسوله به شمار می‌آید.

بقعه این امامزاده به زرق و برقی امامزاده عون ابن علی نیست اما دیوارهای کاه‌گلی، درب چوبی رنگ‌ و رو رفته و پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی در دیوار شرقی، باعث شده تا به یک مکان دوست داشتنی تبدیل شود.

مجموعه‌ بنای بقعه شامل یک اتاق (مسجد و زائرسرا)، کفش‌کن، انباری و اتاق اصلی (حرم) می‌شود.

13- مسجد تاریخی صاحب الزمان

معرفی مسجد تاریخی صاحب الزمان

از جمله مساجد تاریخی در روستای ماسوله، می‌توان به مسجد صاحب الزمان اشاره کرد که در محله خانه بر واقع شده است و بنای آن از خشت و گل بوده و بام مسجد همچون خانه‌های ماسوله گلی است.

14- مسجد تاریخی قنبرآباد

قدیمی‌ترین مسجد ماسوله

این مسجد نیز یکی دیگر از مساجد تاریخی ماسوله است که چند سال گذشته توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده است. مسجد تاریخی قنبرآباد از قدیمی‌ترین بنا‌های موجود در شهر تاریخی ماسوله است.

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی ماسوله

قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین مسجد ماسوله کدام مسجد است؟

مسجد قنبرآباد قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین مسجد در روستای ماسوله است که توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده است.

پرآب ترین آبشاری که در روستای ماسوله قرار دارد چه نام دارد؟

آبشار تریشوم که در دامنه قله تریشوم با ۲,۸۵۰ متر ارتفاع واقع شده است.

در موزه حیات وحش ماسوله چه حیواناتی به نمایش گذاشته شده اند؟

حیواناتی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند عبارتند از: کبک، گراز، راسو، سنقر تالابی، سمور آبی، عقاب، گورکن، غازهای وحشی، گربه وحشی، قرقاول و….

جمع بندی

شهر تاریخی و دیدنی ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. بافت این شهر نوعی همزیستی بین فضاهای سبز محیط طبیعی و معماری محیط مصنوعی است. از این رو می‌توان ماسوله را یک باغ شهر تاریخی معرفی کرد که به خاطر طرح پلکانی بودن روستای آن به زیباترین شهر تاریخی گیلان تبدیل شده است.

در حقیقت ماسوله مهترین شهر تاریخی در استان گیلان می‌باشد که قدمت آن به قرن هفتم می‌رسد و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از جمله آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی و دیدنی این روستا می توان به بقعه امامزاده ابراهیم و مساجد تاریخی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشارها خرم بو، پارک جنگلی ماسوله و… که از جمله مهمترینو بهترین جاهای دیدنی ماسوله میباشند اشاره کرد.

شما کدامیک از جاهای دیدنی ماسوله را از نزدیک دیده‌اید، نظرت خود را درباره جاهای دیدنی ماسوله که مشاهده کرده‌اید با ما، در میان بگذارید.

منتخب کاربران