دولت آمریکا در برابر اپل: نبردی جدید در حوزه انحصارطلبی


دولت آمریکا به همراه ۱۵ ایالت، شرکت اپل را به انحصارطلبی غیرقانونی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده و اعلام داشته است که محدودیت‌های اعمال شده توسط اپل بر توسعه‌دهندگان برنامه‌ها، انتخاب و نوآوری را محدود کرده و منجر به افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شده است. این اتهامات در حالی مطرح شده‌اند که اپل بازار ایالات متحده را با ۵۵ درصد سهم، در دست دارد.

در مقایسه با پرونده انحصارطلبی مایکروسافت در دهه ۹۰ که این شرکت را به دلیل سلطه‌ بر بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ به چالش کشید، کارشناسان حقوقی بیان کرده‌اند که شرایط بازار فعلی با آن دوران متفاوت است. با این حال، مقایساتی بین این دو پرونده از نظر کنترل بر بازار به عمل آمده است.

اپل به‌دلیل محدود کردن فناوری‌هایی که می‌توانستند به رقابت در میان گوشی‌های هوشمند کمک کنند، مانند “سوپر اپ‌ها”، بازی‌های ابری، برنامه‌های پیام‌رسانی، ساعت‌های هوشمند و کیف‌های پول دیجیتال، متهم شده است. به‌عنوان مثال، اپل متهم به سرکوب تکنولوژی‌هایی شده که ارسال عکس‌های با کیفیت بین گوشی‌های آیفون و اندروید را ممکن می‌سازند.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود دفاع از اپل در برابر این اتهامات دشوار باشد، تحلیلگران و وکلای حقوقی بر این باورند که دولت آمریکا و اداره کمیسیون تجارت فدرال در دولت بایدن تمایل به مقابله با پرونده‌های بزرگ و چالش‌برانگیز را دارند. این امر می‌تواند گامی به سمت افزایش رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند و بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها باشد.

منتخب کاربران



منبع