فیلم های ایندیانا جونز، معرفی کامل فرنچایز


مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز، یکی از خوش ساخت ترین فرنچایز های هالیوود به حساب می‌آیند. فیلم های ایندیانا جونز از پرچمداران ژانر ماجراجویی محسوب می‌شوند و به غیر از سینما، در دنیای ویدئو گیم و کمیک بوک‌ها هم بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. برای آشنایی با فیلم های Indiana Jones با پلازا همراه باشید.

ایندیانا جونز فرنچایزی است که ماجراهای دکتر هنری والتون “ایندیانا” جونز، که یک استاد باستان شناسی است را دنبال می‌کند. فیلم های Indiana Jones توسط جورج لوکاس ساخته شده است و هریسون فورد نیز در نقش اول بازی می‌کند. چهار فیلم اول مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز توسط استیون اسپیلبرگ کارگردانی شد که در طول تولید آنها با لوکاس همکاری نزدیکی داشت.

در  سال 1973، جورج لوکاس ماجراهای ایندیانا اسمیت را نوشت. بعدها در سال 1977، لوکاس در مائوئی حضور داشت و در حال گذراندن تعطیلات و فرار از هیاهو و موفقیت جهانی جنگ ستارگان بود که دوست و همکار قدیمی‌اش، استیون اسپیلبرگ را در آنجا ملاقات می‌کند. اسپیلبرگ به لوکاس گفت که علاقه‌مند به ساخت فیلمی از جیمز باند است، اما لوکاس به او درباره ایده‌ای “بهتر از جیمز باند” گفت و طرح داستانی فیلم Raiders of the Lost Ark را برای او شرح داد، و این گونه بود که ساخت فیلم های ایندیانا جونز آغاز شد. در ادامه این مقاله از پلازا بیشتر با این فرنچایز محبوب آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

معرفی سری فیلمهای ایندیانا جونز

سه فیلم اول این فرنچایز با فاصله نزدیکی از هم ساخته شدند، اما فیلم چهارم  ۱۹ سال و فیلم پنجم 13 از فیلم قبلی خود فاصله دارند. ترتیب فیلم های ایندیانا جونز در فهرست زیر بر اساس سال انتشارشان است.

1.فیلم Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark؛ از بهترین فیلم های ایندیانا جونز

فیلم های ایندیانا جونز

  • سال ساخت: 1981
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • امتیاز آی ام دی بی8.4
  • مدت زمان115 دقیقه
  • بازیگران: هریسون فورد، کارن آلن، پل فریمن، رونالد ریسی، دنهلم الیوت، جان ریس-دیویس

در سال 1936 یک استاد باستان‌شناسی به نام ایندیانا جونز در جنگل‌های آمریکای جنوبی به دنبال مجسمه‌ای طلایی می‌گردد. بعد از اینکه او تله مرگباری را پشت سر می‌گذارد به یک متصدی موزه به نام مارکوس برودی برخورد می‌کند. برودی به اودر مورد یک شی مقدس که نامش صندوق عهد است می‌گوید و آنطور که گفته شده این شی می‌تواند کلید وجود انسان را در خود نگه دارد. جونز برای یافتن این شی باید به مکان هایی مانند نپال و مصر سفر کند. اما راه رسیدن به این شی مقدس اصلا آسوده نیست، زیرا گروهی از نازی‌ها بین جونز و این شی قرار خواهند گرفت…

همچنین بخوانید :

2.فیلم Indiana Jones and the Temple of Doom

فیلم های ایندیانا جونز

  • سال ساخت1984
  • کارگرداناستیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.5
  • مدت زمان118 دقیقه
  • بازیگران: هریسون فورد، کیت کپشا، جاناتان کی کوان، آمریش پوری

3. فیلم Indiana Jones and the Last Crusade

فیلم های ایندیانا جونز

  • سال ساخت1989
  • کارگرداناستیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • امتیاز آی ام دی بی8.2
  • مدت زمان128 دقیقه
  • بازیگران: هریسون فورد، شان کانری، جان ریس-دیویس، آلیسون دودی،‌ دنهلم الیوت

ایندیانا جونز  دفتر خاطراتی را به دست می‌آورد که سرنخ‌ها و نقشه‌ای بدون نام برای یافتن یک جام مقدس مرموز در آن وجود دارد که قبلا پدرش، دکتر هنری جونز، از ایتالیا فرستاده بود. ایندیانا جونز و مارکوس برودی، پس از صحبت با والتر دونووان که یک مجموعه دار است، متوجه می ‌شوند که ماموریت پیدا کردن جام مقدس با ناپدید شدن پدرش به بیراهه رفت،  و به همین خاطر جونز تصمیم می‌گیرد که برای یافتن پدرش به ایتالیا سفر کند…

همچنین بخوانید :

4.فیلم Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

فیلم های ایندیانا جونز

  • سال ساخت2008
  • کارگرداناستیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • امتیاز آی ام دی بی6.2
  • مدت زمان122 دقیقه
  • بازیگران: هریسون فورد، کیت بلانشت، جان ریس-دیویس، جان هرت، شایا لباف

در سال 1957، دکتر ایرینا اسپالکو و کاروانی از ماموران شوروی که خود را به عنوان سربازان آمریکایی معرفی کرده‌اند، موفق می‌شوند که به یک پایگاه نظامی در صحرای نوادا نفوذ کنند. آنها ایندیانا جونز را دستگیر کرده و او را مجبور می کنند تا آنها را به سمت جعبه‌ای در منطقه Hangar 51 ببرد که بقایای موجودی فرازمینی که ده سال قبل در رازول، نیومکزیکو سقوط کرده بود را در آنجا نگه می‌دارند. جونز که قصد همکاری با این ماموران را ندارد، سعی می‌کند هرطوری که شده از دست آنها فرار کند…

5. فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny

فیلم های ایندیانا جونز
  • سال ساخت2023 (هنوز منتشر نشده)
  • کارگردانجیمز منگولد (James Mangold)
  • امتیاز آی ام دی بی
  • مدت زمان
  • بازیگران: هریسون فورد، فیبی والر-بریج، مدس میکلسن، آنتونیو باندراس، جان ریس-دیویس

ایندی خود را در دوره جدیدی می‌بیند و به دوران بازنشستگی‌اش نزدیک می‌شود. حالا او با دنیایی که به نظر می‌رسد بسیار بزرگتر از قبل شده، دست و پنجه نرم می‌کند. اما برای جلوگیری از یک تهدید دیگر، ایندی باید کلاه خود را بر سر گذاشته و شلاق خودش را به دست بگیرد تا مطمئن شود که یک مصنوع باستانی و قدرتمند به دست فرد اشتباهی نیفتد.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم های ایندیانا جونز

در ادامه نگاهی به بیوگرافی هنرپیشه های مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز خواهیم داشت.

هریسون فورد در نقش ایندیانا جونز

مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز

هریسون فورد (Harrison Ford) متولد 13 ژولای 1942، هنرپیشه آمریکایی است. فیلم هایی که فورد در آنها حضور داشته، بیش از 9.3 میلیارد دلار فروش داشته‌اند و از این حیث او در لیست پرفروش ترین بازیگران تاریخ قرار دارد. به غیر سری فیلم های Indiana Jones، فورد در سری فیلم هایی Star Wars هم از بازیگران اصلی بوده و در چندین فیلم از این سری حضور داشته. جورج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، ریدلی اسکات و رومان پولانکسکی از جمله کارگردانانی هستند که هریسون فورد با آنها همکاری کرده است. Blade Runner و Blade Runner 2049، The Conversation، Heroes و Witness از دیگر آثار مشهور این هنرمند به حساب می‌آیند.

دنهلم الیوت در نقش مارکوس برودی

مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز

دنهلم الیوت (Denholm Elliott) متولد 31 می 1922 و در گذشته 6 اکتبر 1992، هنرپیشه اهل بریتانیا بود. او در طول دوران بازیگرش در بیش از 125 فیلم و سریال ایفای نقش کرد. الیوت برای فیلم A Room With a View کاندید جایزه اسکار شده بود و در سال های 1983، 1984 و 1985 برنده جایزه بفتا برای نقش مکمل شد و از این رو یکی به عنوان یکی از بهترین بازیگران نقش های مکمل شناخته می‌شود. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Trading Places، Defence of the Realm و A Private Function اشاره کرد.

جان ریس-دیویس در نقش صلاح

مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز

جان ریس-دیویس (John Rhys-Davies) متولد 5 می 1944، هنرپیشه اهل ولز است. او با بازی در نقش صلاح در فیلم های ایندیانا جونز به شهرت رسید اما شاید بتوان گفت که ماندگار ترین نقش آفرینی دیویس، بازی در نقش گیملی در سری فیلم های The Lord of the Rings است. او سابقه کاندید شدن برای جایزه امی را نیز داشته. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به The Living Daylights، Victor/Victoria و سریال The Untouchables اشاره کرد.

شان کانری در نقش هنری جونز

فیلم های Indiana Jones

شان کانری (Sean Connery) متولد 25 آگوست 1930 و در گذشته 31 اکتبر 2020، هنرپیشه اهل اسکاتلند بود. او اولین بازیگری است که نقش جیمز باند را ایفا کرده و مشترکا در کنار راجر مور، با ۷ بار حضور در نقش جیمز باند از رکوردداران ایفای این نقش به شمار می‌آید. کانری در طول دوران بازیگری‌اش با کارگردانان بزرگی نظیر آلفرد هیچکاک، جان هیوستن و سیدنی لومت همکاری کرده. او برای بازی در فیلم The Untouchables موفق به کسب جایزه اسکار شد و دو جایزه بفتا و سه جایزه گلدن گلوب از دیگر افتخاراتی هستند که او کسب کرد. از دیگر آثار مشهور شان کانری می‌توان به The Man Who Would Be King، The Name of the Rose و The Hun for Red Octobor اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

کیت بلانشت در نقش ایرینا اسپالکو

فیلم های Indiana Jones

کیت بلانشت (Cate Blanchett) متولد 14 می 1969، هنرپیشه استرالیایی کالکشن فیلم های ایندیانا جونز است. او از پر افتخارترین بازیگران نسل خودش محسوب می‌شود و تا به الان دوبار برنده جایزه اسکار، چهار جایزه بفتا و چهار جایزه گلدن گلوب شده است. او با بازی در نقش ملکه الیزابت در فیلم Elizabeth به شهرت رسید و بعد از آن نیز در سه‌گانه The Lord of the Rings نیز حضور داشت. بلانشت از جمله بازیگرانی است که هم در آثار مستقل و هم آثار بلاک باستری، بسیار موفق ظاهر شده. از دیگر آثار او می‌توان به The Aviator، I’m Not There، Blue Jasmine و The Curious Case of Benjamin Button اشاره کرد.

مدس میکلسن در نقش یورگن ولر

فیلم های Indiana Jones

مدس میکلسن (Mads Mikkelsen) متولد 22 نوامبر 1965، هنرپیشه دانمارکی است. او با بازی در دو فیلم اول از سه‌گانه Pusher، توانست توانایی های خود در بازیگری را ثابت کرده و بعد با بازی در نقش منفی فیلم Casino Royale، به شهرت جهانی رسید. میکلسن در سال 2012 برای بازی در فیلم The Hunt توانست جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را از آن خود کند و بعد از آن در سال 2013 با بازی در سریال Hannibal، یکی از ماندگارترین نقش‌های خودش را ایفا کرد. از دیگر افتخارات مدس میکلسن، برنده شدن در بخش بازیگری The Game Awards برای بازی ویدئویی Death Stranding است. Rogue One، Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore و Another Round از دیگر آثار مشهور مدس میکلسن هستند. همچنین او قرار است در فیلم پنجم از مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز، حضور داشته باشد.

همچنین بخوانید :

نکات جالب فیلم های Indiana Jones

  • سریالی تحت عنوان The Young Indiana Jones Chronicles در بین سال های 1992 تا 1996 منتشر شد که در آن به داستان هایی مربوط به دوران کودکی ایندیانا جونز پرداخته شد.
  • از دیدگاه منتقدین، فیلم اول از مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز، با کسب نمره 85 از وبسایت Metacritic و نمره 96 از وبسایت Rotten Tomatoes، بهترین فیلم این فرنچایز است.
  • از بین فیلم های ایندیانا جونز، فیلم پنجم با بودجه ۲۹۵ میلیون دلاری پرخرج‌ترین فیلم این مجموعه است.
  • فیلم چهارم با فروش 790 میلیون دلاری، بهترین عملکرد را در بین فیلم های Indiana Jones در باکس آفیس داشته است.
  • فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny قرار است در تاریخ 30 ژوئن 2023 اکران شود.
  • جان ویلیامز، مسئولیت آهنگسازی همه فیلم‌های این فرنچایز را بر عهده داشته است و برای سه فیلم اول، کاندید جایزه بهترین موسیقی متن اسکار نیز شد.
  • فیلم های Indiana Jones در مجموع 14 بار کاندید جایزه اسکار شده‌اند که ۷ بار را توانستند از آن خود کنند.
  • اگر به مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز علاقه‌مند هستید، می‌توانید به سراغ بازی‌های Tomb Raider و Uncharted بروید زیرا این بازی‌ها تاثیرات بسیاری از این سری فیلم‌ها گرفته‌اند.

سخن پایانی

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله به معرفی همه فیلم های Indiana Jones پرداختیم. آیا شما هم از طرفداران مجموعه فیلم Indiana Jones هستید؟ لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران