معرفی سریال هی سلطان | پلازا


سریال هی سلطان یکی از جذاب‌ترین عناوین سینمای ترکیه در حوزه مجموعه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود که در سال 2023 بر روی آنتن رفت. در ادامه این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی دقیق‌تر سریال ترکی هی سلطان بپردازیم. همچنین، در طول مقاله به خلاصه داستان، هنرپیشگان و نقد مجموعه تلویزیونی هی سلطان نیز اشاره خواهیم داشت.

سریال هی سلطان را می‌توان یکی از پربیننده‌ترین سریال های ترکی در سال 2023 دانست. متاسفانه پخش این سریال جذاب پس از یک فصل، به تعویق افتاده و اکنون تاریخ دقیقی برای پخش فصل دوم آن اعلام نشده است. سریال ترکی هی سلطان از داستان جذاب و تاریخی بهره می‌برد؛ داستانی که باعث شده تا افراد زیادی را مجذوب خود بکند. بازیگران مشهور و نامدار متعددی در این سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته‌اند که در ادامه مطلب به معرفی مختصر برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما نیز از طرفداران سینمای ترکیه بوده و به دنبال تماشای یک سریال جذاب تاریخی هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کارگردانی سریال هی سلطان برعهده امیر خلیل‌زاده (Emir Khalilzadeh) بوده است؛ کارگردانی که پیش از این نیز آثار جذابی از خود برجای گذاشته است. ژانر سریال هی سلطان، بیوگرافی و تاریخی است؛ به عبارتی دیگر، داستان این سریال برحسب یک واقعه تاریخی و زندگی یک شخص مشهور نوشته شده است. در مورد زمان پخش سریال هی سلطان نیز باید گفت که اولین قسمت این سریال در تاریخ 7 می 2023 معادل 17 اردیبهشت 1402 بر روی آنتن رفت. تعداد قسمت های سریال هی سلطان نیز تا به اینجای کار 10 اپیزوده بوده است. مدت زمان پخش هر قسمت این سریال تاریخی نیز چیزی در حدود 1 ساعت و 15 دقیقه است. در ادامه با ما همراه باشید تا به خلاصه سریال ترکی هی سلطان بپردازیم.

فهرست مطالب:

داستان سریال هی سلطان

سریال ترکی هی سلطان

سریال ترکی هی سلطان از یک داستان جذاب و خیره‌کننده بهره می‌برد. در واقع، این داستان را می‌توان اقتباسی از زندگی‌نامه عبدالقادر گیلانی دانست. در طول سریال هی سلطان با بخشی از زندگی‌نامه این شخص مهم آشنا شده و با سفر زندگی او همراه می‌شویم. فیلم‌نامه این مجموعه تلویزیونی به قلم بورکو مینا (Burcu Mina)، اهوت تکین (Uhut Tekin) و ایسا یلدیز (Isa Yildiz) نوشته شده است.

داستان سریال ترکی هی سلطان در مورد زندگی پر فراز و نشیب شخصیتی تاریخی به نام عبدالقادر گیلانی است. داستان از آنجایی شروع می‌شود که عبدالقادر برای پی بردن به معنای حقیقی زندگی خود راهی سفر معنوی بزرگی می‌شود. او قصد عزیمت به بغداد و دست‌یابی به پاسخی قانع‌کننده را دارد. وی در مسیر سفر به بغداد با شخصیتی ترک به نام اشرف آشنا می‌شود. در خلال سفر به شعر بغداد، این دو شخصیت دوستی بسیار خوبی را با یکدیگر پی‌ریزی می‌کنند.

سرانجام، عبدالقادر گیلانی به بغداد رسیده و پاسخ خود در مورد معنای حقیقی زندگی را در انزوا و گوشه‌نشینی پیدا می‌کند. داستان از آنجایی جالب می‌شود که عبدالقادر پس از سال‌ها تصمیم به بازگشت به شهر خود می‌گیرد. هنگامی که او به زادگاه خود بازمی‌گردد، با شهر دیگری مواجه می‌شود! شهری که پر از آشوب و هرج‌ومرج است و هیچ شباهتی به آن زادگاه همیشگی ندارد. عبدالقادر گیلانی نیز نمی‌تواند این شرایط را برتابد و تصمیم می‌گیرد تا مسیر سختی را در پیش گرفته و برای اجرای عدالت و ایجاد برابری وارد مبارزه شود؛ مبارزه‌ای که باعث می‌شود…

بازیگران سریال هی سلطان

در بخش‌های ابتدایی مطلب به معرفی سریال ترکی هی سلطان پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم، هنرپیشگان مشهور و توانایی در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این بخش از مطلب به سراغ هنرپیشه های سریال ترکی هی سلطان خواهیم رفت و بیوگرافی کوتاهی از هر کدام در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مهمت اوزگور؛ بازیگر نقش عبدالقادر گیلانی در سریال هی سلطان

معرفی سریال ترکی هی سلطان

بازیگر توانا و شناخته‌شده سینمای ترکیه، مهمت اوزگور (Mehmet Özgür)، در تاریخ 30 آگوست 1970 معادل 8 شهریور 1349 در شهر آنتالیا ترکیه چشم به جهان گشود. مهمت اوزگور را می‌توان از جمله بازیگرانی دانست که در زمینه فعالیتی خود، به تحصیلات عالی پرداخته است. وی از دپارتمان تئاتر دانشگاه استانبول فارغ‌التحصیل شده و در سال 1988 فعالیت خود را به صورت رسمی در دنیای تئاتر آغاز کرده است. سرانجام در سال 2004 بود که مهمت اوزگور در یک سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. این تجربه را می‌توان اولین حضور مهمت در مقابل دوربین تلقی کرد. توجه داشته باشید که این سریال Kollama بود که مهمت اوزگور را به شهرت فراوان رسانده و او را تبدیل به یک ستاره در دنیای سینمای ترکیه کرد. جالب است بدانید که مهمت اوزگور علاوه بر فعالیت به عنوان بازیگر تئاتر و سینما، چندین اجرای تئاتر را نیز کارگردانی کرده است.

قد مهمت اوزگور در حدود 1 متر و 85 سانتی‌متر بوده و یکی از بازیگران بلند قامت ترکیه‌ای محسوب می‌شود. آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی در کارنامه هنری مهمت اوزگور به چشم می‌خورند. از جمله مشهورترین آثار این بازیگر توانا و مشهور می‌توان به مواردی همچون، Beyond the Hill ،Frenzy و Mortal World اشاره کرد.

کرم آرسلان‌اوغلو؛ بازیگر نقش اشرف در سریال ترکی هی سلطان

هنرپیشه های سریال ترکی هی سلطان

هنرپیشه جوان و خوش‌چهره سینما و تلویزیون ترکیه، کرم آرسلان‌اوغلو (Kerem Arslanoglu)، در تاریخ 28 می 1991 معادل 7 خرداد 1370 در شهر استانبول متولد شده است. کرم آرسلان‌اوغلو از همان دوران کودکی علاقه وافری به دنیای سینما و بازیگری داشت. همین موضوع سرانجام باعث شد تا وی به عنوان بازیگر آماتور در چندین تئاتر به ایفای نقش بپردازد. سرانجام، کرم آرسلان‌اوغلو در دانشگاه Kadir Has به تحصیل پرداخت. سریال Ogretmen Kemal را می‌توان اولین تجربه بازیگری کرم آرسلان‌اوغلو در جلوی دوربین دانست. این سریال در سال 2010 پخش شد و کرم آرسلان‌اوغلو را به دنیای سینما ترکیه معرفی کرد. پس از آن بود که وی در آثاری همچون، Kursun و Kara Tahta نیز حضور پیدا کرد. درخشش مداوم کرم آرسلان‌اوغلو در نقش‌های مختلف باعث شد که وی به یکی از بازیگران مشهور سینمای ترکیه تبدیل شود.

فیلم‌های سینمایی Son Mektup و Bölük را می‌توان از آثار درخشان کارنامه هنری کرم آرسلان‌اوغلو دانست که شهرت مضاعفی را برای او به همراه داشته‌اند. جالب است بدانید که این بازیگر توانا علاوه بر فعالیت در حوزه بازیگری، به عنوان نویسنده و کارگردان نیز مشغول به کار است. از جمله مشهورترین آثار سینمایی و تلویزیونی کرم آرسلان‌اوغلو می‌توان به مواردی همچون، Ögretmen Kemal و Hay Sultan نیز اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

ملیسا پاموک؛ بازیگر نقش سوفیا در سریال Hay Sultan

بازیگران سریال هی سلطان

بازیگر خوش‌چهره سینمای ترکیه، ملیسا پاموک (Melisa Pamuk)، در تاریخ 14 آپریل 1991 معادل 25 فروردین 1370 در کشور هلند چشم به جهان گشود. ملیسا پاموک را می‌توان یکی از بازیگران خوش‌چهره سینمای ترکیه دانست که علاوه بر بازیگری، در زمینه مدلینگ نیز فعالیت دارد. خوب است بدانید که ملیسا پاموک در سال 2011 عنوان دختر شایسته ترکیه را از آن خود کرده است. قد ملیسا پاموک در حدود 1 متر و 76 سانتی‌متر است. حضور در صنعت مدلینگ را می‌توان اولین فعالیت حرفه‌ای ملیسا پاموک در نظر گرفت که وی از 14 سالگی در پیش گرفت. این بازیگر توانا و خوش‌چهره به چندین زبان زنده دنیا مسلط بوده و می‌تواند به ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه صحبت کند.

جالب است بدانید که ملیسا پاموک در شبکه اجتماعی اینستاگرام از بیش از 1.5 میلیون فالوور برخوردار است. در کارنامه هنری ملیسا پاموک آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی به چشم می‌خورد. از جمله مشهورترین آثار این بازیگر توانا می‌توان به Kadinlara Mahsus ،Endless Love و Crash اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

کمال توکتاس؛ بازیگر نقش مولا فایصل در سریال ترکی Hay Sultan

داستان سریال هی سلطان

هنرپیشه توانا و خوش‌چهره سینما و تلویزیون ترکیه، کمال توکتاس (Cemal Toktas)، در تاریخ 14 ژانویه 1983 معادل 24 دی 1361 در شهر استانبول چشم به جهان گشود. کمال توکتاس را می‌توان یکی از بازیگران محبوب و دوست‌داشتنی کشور ترکیه دانست که در آثار ارزشمند متعددی حضور داشته است. وی از همان دوران نوجوانی به سینما و بازیگری علاقه‌مند بوده است. همین موضوع باعث شد تا سرانجام کمال توکتاس در زمینه هنرپیشگی مشغول به فعالیت شود. وی در سریال ترکی هی سلطان نیز حضور داشته و نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. کمال توکتاس در سال 2014 با نرگیس اوزتورک (Nergis Öztürk) ازدواج کرد و اکنون زندگی مشترک بسیار خوبی را سپری می‌کند. از جمله مشهورترین آثار سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی موجود در کارنامه هنری کمال توکتاس می‌توان به Kara Köpekler Havlarken (2009) ،Meryem (2017) و Günesi Gördüm (2009) اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

نقد و بررسی سریال هی سلطان

نقد سریال Hay Sultan

در بخش‌های ابتدایی مقاله به معرفی و بررسی سریال هی سلطان پرداختیم و اطلاعات جامع و مفیدی در مورد این سریال ترکی همچون، ژانر، بازیگران و خلاصه داستان آن در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در این بخش از مطلب به سراغ نقد سریال Hay Sultan خواهیم رفت و نقاط قوت و ضعف این مجموعه تلویزیونی تاریخی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مجموعه تلویزیونی هی سلطان در بهار 2023 بر روی آنتن رفت و توانست مخاطبین بسیاری را مجذوب خود کند. سریال ترکی هی سلطان با نقدهای مثبت متعددی مواجه شده است. بزرگ‌ترین نقطه قوت این سریال تاریخی را می‌توان داستان آن دانست. داستانی که اقتباس کوتاهی از زندگی‌نامه عبدالقادر گیلانی است. بسیاری از بینندگان و منتقدان سینمایی داستان این سریال را عامل موفقیت و محبوبیت آن دانسته‌اند. البته، باید به این نکته نیز اشاره کرد که انتخاب درست هنرپیشگان نیز در تأثیرگذاری سریال بی‌تأثیر نبوده است. به عبارتی دیگر، هنرپیشگان سریال نیز به خوبی از عهده نقش خود برآمده و موفق شده‌اند تا عمق بیشتری به داستان این سریال تماشایی ببخشند.

سریال هی سلطان با برخی از نقدهای منفی نیز مواجه شده است. نقدهایی که می‌توان در مقایسه با نقاط قوت سریال، از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. به عقیده برخی از مخاطبین سریال، موسیقی با داستان این مجموعه تلویزیونی هماهنگ نبوده و نمی‌تواند مخاطب را به خوبی با خود همراه کند. از سویی دیگر، می‌توان به فیلم‌برداری و جلوه‌های ویژه سریال ترکی هی سلطان اشاره کرد؛ موضوعی که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است اما می‌توانست از این نیز بهتر باشد!

نمرات سریال Hay Sultan

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، سریال هی سلطان یکی از برترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی ترکیه در چند سال اخیر است. این مجموعه تلویزیونی در زمان اکران خود با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم این کشور در سراسر جهان مواجه شد. کاربران وب‌سایت IMDB نمره 7.1 از 10 را به این سریال بیوگرافی و تاریخی اختصاص داده‌اند. البته، این سریال نمره‌های بهتری را دریافت کرده بود که با گذشت زمان، دچار کاهش مختصری شدند. آیا شما سریال هی سلطان را تماشا کرده‌اید؟! شما چه امتیازی را به این سریال تاریخی جذاب اختصاص می‌دهید؟

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

ژانر سریال هی سلطان

در این مقاله از پلازا به معرفی و بررسی سریال Hay Sultan پرداختیم. در طول متن، به خلاصه داستان، هنرپیشگان، نمرات و نقد مجموعه تلویزیونی هی سلطان اشاره کردیم و اطلاعات کلی این سریال را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم.

سریال هی سلطان با داستان تاریخی و جذاب خود می‌تواند اوقات فراغت خوبی را برای شما عزیزان رقم بزند؛ به گونه‌ای که برای چند ساعت متوالی مشغول تماشای این سریال و ماجراجویی عبدالقادر گیلانی خواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان تماشای این سریال جذاب ترکی را از دست ندهید. ممنون که در طول این مطلب با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. لطفاً نظرات و نقدهای خود در مورد سریال هی سلطان را در بخش دیدگاه‌ها با دیگر اعضا خانواده پلازا در میان بگذارید.

منتخب کاربران



منبع