معرفی نرم افزار ادوبی بریج و کاربردهای آن


ادوبی بریج یکی از برنامه های کاربردی ارائه شده توسط ادوبی برای کسانی است که با فایل های مدیا و چند رسانه ای زیاد سر و کار دارند. در این مقاله از پلازا می خواهیم برنامه Adobe Bridge و ویژگی های آن را با هم بررسی کنیم.

همه ما وقتی تازه کار با یک سیستم را شروع و فایل های مختلف خود را به آن اضافه می کنیم، سعی می کنیم که یک روش منظم و درست و حسابی را برای طبقه بندی این فایل ها و فولدر هایی که داریم، استفاده کنیم. اما بعد از مدتی با زیاد شدن فایل هایمان، ممکن است که کنترل اوضاع از دست خارج شده و برای پیدا کردن عکس یا ویدیو مورد نظر دچار مشکل شویم. اگر از کسانی هستید که در حوزه های مربوط به محتوای دیجیتال فعالیت دارید این موضوع را به خوبی درک می کنید. در این میان ابزار هایی هستند که می توانند مدیریت تعداد فایل های زیادی که در سیستم داریم را برای ما ساده کنند. برنامه ادوبی بریج یکی از همین برنامه ها است.

در این مقاله قرار است با هم با برنامه ادوبی بریج آشنا شده و ببینیم ویژگی هایی که این برنامه حرفه ای می تواند در اختیار ما می گذارد به درد ما خواهد خورد یا نه. اگر از کسانی هستید که نام این برنامه را شنیده اید و به دنبال این می گردید که آیا این برنامه چیز خوبی برای شما دارد یا نه! در ادامه این مقاله جواب خود را پیدا خواهید کرد.

فهرست مطالب

ادوبی بریج چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و عامیانه برای این سوال که برنامه ادوبی بریج یا همان Adobe Bridge چیست جوابی ارائه دهیم، باید بگوییم یک برنامه مدیریت فایل است که می تواند همان کاری که گالری گوشی شما انجام می دهد را روی سیستم هم انجام دهد! گالری گوشی اینطور رفتار می کند که شما فایل های تصویری و ویدئویی را در هر جایی و هر پوشه ای که ذخیره کرده باشید، همه را به صورت یکجا به شما نمایش داده و می توانید آنها را در دسته بندی های مختلف، مثل آلبوم ها، پوشه ها و… مشاهده نمایید. همینطور امکان ویرایش و حذف تصاویر و فایل ها نیز برای شما فراهم شده است. در واقع ادوبی بریج هم همین کار را به صورت پیشرفته تر انجام می دهد.

ادوبی بریج

در این برنامه شما با یک برنامه مدیریت فایل برای رسانه ها طرف هستید که می تواند هر فایل رسانه ای با هر فرمتی که می خواهید را از جای جای سیستم شما و از بین فولدر های تو در تو و به هم ریخته ای که دارید بیرون کشیده، فهرست کرده و مرتب کند. همینطور ویژگی های خوب دیگری مانند باز کردن یا ادیت کردن آنها در سایر نرم افزار های ادوبی مثل فتوشاپ، لایت روم، ایلاستریتور و… به صورت سریع را هم برای شما فراهم می کند. علاوه بر اینها شما می توانید دسته بندی های خود را با برچسب گذاری موضوعی و یا برای کاربران مختلف مدیریت کنید و کوله باری از ویژگی های جذاب دیگر کمه در بخش های بعدی در مورد آنها صحبت می کنیم.

برنامه ادوبی بریج برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت بزرگ ادوبی ارائه شد تا کمک حالی برای برنامه های مختلف آن باشد. این برنامه در روز های اول انتشار با استقبال خوبی از طرف کسانی که با فایل های چند رسانه ای کار می کردند، مثل عکاسان و تدوین گران مواجه شد زیرا می توانست مرجعی برای دسترسی سریع به فایل ها و برنامه های حرفه ای ادوبی که برای ادیت تصاویر و یا ادیت ویدئو ارائه شده اند باشد.

ادوبی بریج چیست؟

این روزها کسانی که در حوزه تولید محتوا فعالیت دارند و می خواهند فایل های خود را دم دست داشته باشند و به طور همزمان ببینند که چه چیز هایی دارند و پیش نمایش آنها را مشاهده کننند. از اصلی ترین کاربران ادوبی بریج به شمار می روند.

در زمان نگارش این مقاله یعنی در سه ماهه اول ۲۰۲۴ آخرین ورژن رسمی  که از این نرم افزار منتشر شده است، ورژن ۱۴ آن است که در سال ۲۰۲۳ در اختیار کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار مجموعه ای از برنامه های CC یا همان Adobe Creative Cloud می باشد که با خرید اکانت این مجموعه، امکان استفاده از ادوبی بریج هم برای کاربران فعال می شود. همینطور این برنامه می تواند با سایر امکانات آنلاینی که ادبی در اختیار کاربران قرار می دهد، مانند ادوبی استوک هم ارتباط داشته باشد و کار آپلود کردن تصاویر روی آن و یا وارد کردن تصاویر و ویدیو ها از آن را انجام دهد.

همچنین بخوانید :

اکنون که دقیقا می دانیم ادوبی بریج چیست بهتر است ویژگی های مهم آن را بررسی کرده و ببینیم چرا این برنامه تا این اندازه محبوب شده است.

ویژگی های ادوبی بریج

تا به اینجا در مورد کارکرد کلی ادوبی بریج و ویژگی هایی که به ما می دهد صحبت کردیم و دیدیم در مورد چه برنامه ای صحبت می کنیم. اما این برنامه ویژگی های زیادی دارد که آن را در زمره بهترین ها قرار می دهد و همانطور که از یک برنامه ادوبی انتظار می رود، می تواند در زمره بهترین برنامه های مدیریت فایل های چند رسانه ای قرار بگیرد.

مهمترین ویژگی هایی که می توانند به عنوان یک موضوع کلیدی در خصوص این برنامه مطرح شوند از این قرارند:

مدیریت فایل حرفه ای

یکی از نقاط ضعفی که در خیلی از برنامه های مدیریت فایل وجود دارد امکانات مربوط به تغییر نام، تغییر متادیتا ها و اطلاعات ضروری آنها، جابجایی فایل ها و مواردی از این دست اند. هرچند این برنامه ها برای همین منظور ارائه می شوند، اما در خیلی از آنها، این کارها به سختی امکان پذیر بوده و می توان به خوبی این کارها را انجام داد. در این خصوص باید گفت در ادوبی بریج از این خبر ها نیست و با یکی از بهترین و راحت ترین برنامه های موجود برای این منظور طرفیم.

ارائه پیش نمایش های کامل

یکی دیگر از کاربرد های خوبی که ادوبی بریج دارد ارائه امکانات خوب و حرفه ای برای پیش نمایش ها یا همان Preview ها است. شما می توانید در ویندوز پیش نمایش های خوبی را از فایل های مختلف مانند JPG ها و PNG ها ببینید، اما گرفتن پیش نمایش از فایل هایی مانند PSD ها کمی دردسر ساز خواهد شد و مجبورید آنها را در فتوشاپ باز کنید. همینطور فایل های دیگری مانند EPS ها و AI ها هم به این سادگی قابل مشاهده نیستند. شاید این کار برای یکی دو فایل چندان پر زحمت به نظر نرسد، اما وقتی تعداد فایل ها بالا برود، پیدا کردن فایل مورد نظر می تواند بسیار عذاب آور و وقت گیر باشد.

همچنین بخوانید :

وقتی که از ادوبی بریج استفاده نمایید می توانید پیش نمایشی خوب و با جزئیات از تمامی این فایل ها داشته باشید و دیگر لازم نیست برنامه های آنها را باز کنید تا بتوانید فایل خود را پیدا کنید. این برنامه تقریبا می تواند تمامی فرمت های مختلف رسانه ها را به شما نمایش داده و در وقت و انرژی صرفه جوی خوبی را برای شما داشته باشد.

ارائه پیش نمایش های کامل

قابلیت برچسب زدن به فایل ها

شما می توانید در ادوبی بریج یک تگ گذاری و برچسب گذاری کامل را روی فایل های خود داشته باشید. این کار می تواند به صورت گروهی یا انفرادی برای شما روی فایل ها اعمال شود و این تگ ها در زمان جستجوی یک فایل می توانند کاربردی باشند. بعضی از موارد مانند فرمت ها و یا تاریخ به صورت خودکار برچسب گذاری خواهند شد اما شما می توانید تگ ها را بر اساس نام کاربران و یا هر مورد دیگری تنظیم کرده و از این امکان پیشرفته برای پیدا کردن فایل های مورد نظر خود استفاده نمایید.

همچنین بخوانید :

این برچسب گذاری ها می تواند در زمان انتقال فایل ها از دیوایس های مختلف هم کاربردی باشد. به طور مثال وقتی می خواهید تصاویر گرفته شده با دوربین را به سیستم خود منتقل کنید، در لحظه انتقال فایل این برچسب گذاری ها روی فایل های شما انجام خواهد شد و بعدا برای پیدا کردن آنها مشکلی نخواهید داشت.

امتیاز دهی به فایل ها

علاوه بر برچسب ها و تگ ها هر کدام از فایل های شما می توانند یک امتیاز جداگانه داشته باشد که میزان محبوبیت آنها و یا کاربردی بودن آنها را به شما نمایش می دهند. پس وقتی شما فایل خاصی را جستجو می کنید و به دنبال تصویری برای محتوای خود می گردید، می توانید با فیلتر کردن این رتبه بندی و امتیاز تنها بهترین ها و مورد پسند های خود را مشاهده کنید که باز هم در پیدا کردن فایل برای شما صرفه جویی خوبی خواهد بود.

قابلیت برچسب زدن به فایل ها

این امتیاز دهی در برنامه ادوبی بریج هم به صورت خودکار و با توجه به میزان مراجعه شما به فیل ها تعیین می شود و هم می تواند به صورت دستی تعیین شود. در هر دو صورت شما امکان ویرایش این امتیاز ها را هم خواهید داشت.

تغییر نام گروهی ادوبی بریج

یکی دیگر از ویژگی هایی که خیلی از کاربران از آن استقبال می کنند و صرفا به خاطر همین مورد به سراغ استفاده از ادوبی بریج می روند، امکان تغییر نام فایل ها به صورت گروهی است. در این ویژگی شما مجموعه ای کامل از فایل ها و یا یک پوشه را انتخاب کرده، قالب نام مورد نظر را به آن می دهید و ادوبی بریج کار را برای شما انجام می دهد و کار تغییر نام تمامی آنها را با شماره گذاری که برای آن تعیین کرده اید انجام می دهد.

همچنین بخوانید :

این ویژگی برای مرتب کردن عکس هایی که با موبایل و یا دوربین گرفته شده اند می تواند بسیار کاربردی باشد. در این دیوایس ها نامگذاری عمدتا بر اساس تاریخ و ساعت انجام می شود که کمی اعصاب خورد کن خواهد بود و عملا استفاده ای ندارد. شما می توانید تمامی عکس ها را بر اساس نام شخص، نام مراسم و یا نام محلی که گرفته شده اند دوباره نامگذاری کنید و تغییر نام صد ها عکس به اندازه نامگذاری مجدد یک تصویر از شما وقت خواهد گرفت.

تغییر نام گروهی ادوبی بریج

استفاده از متا دیتای فایل ها

فایل هایی که ما در سیستم خود داریم بخشی را به نام متادیتا دارند که خیلی از مواقع بدون استفاده می ماند و ما معمولا استفاده چندانی از آنها نمی کنیم. در حالی که در تعداد بالای فایل ها می توانند بسیار کاربردی باشند. متا دیتا ها در واقع اطلاعاتی در مورد فایل هستند که می توانید آنها را در بخش Details یا جزئیات فایل مشاهده نمایید. این اطلاعات شامل نام ایجاد کننده فایل، تاریخ ایجاد آن، تاریخ آخرین تغییرات و مواردی از این دست می باشد. در مورد تصاویری که با دوربین گرفته شده اند می توان به محل گرفته شدن عکس یا همان Location و همینطور دیوایس و دوربینی که عکس را گرفته است هم اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

در مورد ادوبی بریج باید گفت که امکان کار کردن با تمامی این داده ها را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید آنها را ویرایش کرده، زیاد و کم کنید و یا با کمک آنها فایل مورد نظر خود را از بین هزاران فایل دیگر پیدا کنید. این ویژگی است که برخی از برنامه های مدیریت فایل  چند رسانه ای در اختیار کاربران قرار می دهند اما هیچ کدام نمی توانند ادعا کنند که آن را با جزئیات و امکانات ادوبی بریج عرضه می کنند.

استفاده از کلمه کلیدی

کلمات کلیدی یا همان Keyword ها یکی دیگر از امکاناتی هستند که ادوبی بریج ارائه می دهد. این ویژگی تفاوت های زیادی با برچسب ها که در قبل گفتیم دارند. کلمات کلیدی در این برنامه به صورت خودکار و یا دستی قابل تنظیم بوده و شما با جستجوی این کلماتی می توانید به تمامی فایل هایی که در این کلمه کلیدی و یا کلمات کلیدی نزدیک به آن طبقه بندی شده اند را مشاهده کنید.

ادوبی بریج

در واقع ادوبی بریج با این امکان می خواهد روشی برای جستجو و پیدا کردن فایل هایی که می توانند برای شما مفید باشند را در ختیارتان بگذارد. این ویژگی هم یکی از مواردی است که خیلی از کاربران این برنامه برای استفاده از آن به سراغ این برنامه می روند و ادوبی بریج را با آن می شناسند.

برقراری ارتباط با سایر برنامه ها

یکی از ویژگی های خوبی که ادوبی بریج ارائه می دهد امکان استفاده در لحظه از سایر برنامه های ادوبی است. به این صورت که شما می توانید یک فایل را در این برنامه به صورت در لحظه در فتوشاپ، ایلاستریتور، ادوبی پریمیر و یا هر برنامه دیگری که می خواهید باز کنید. در واقع دلیل نام گذاری برنامه ادوبی بریج هم همین موضوع بوده است. لغت Bridge به معنای پل است و می تواند ارتباط بین برنامه های مختلف و فایل های متعدد را برای کاربران فراهم کند.

علاوه بر باز کردن برنامه های به صورت کامل، برخی از ویژگی های خاص از هر برنامه نیز در بریج در دسترس خواهد بود. برای مثال برنامه Camera Raw Filter که برای ادیت تصویر خام دوربین استفاده می شود، به عنوان یکی از زیرمجموعه های فتوشاپ ارائه شده است، اما در صورتی که شما روی سیستم خود فتوشاپ و بریج را داشته باشید، می توانید بدون باز کردن برنامه سنگین فتوشاپ فیلتر Camera Raw را صرفا در بریج اجرا کرده و از آن برای ویرایش فایل های RAW استفاده نمایید.

برقراری ارتباط با سایر برنامه ها

رقبای ادوبی بریج کدامند؟

هر چند ادوبی بریج یک برنامه خوب و کامل است و ویژگی های ایده آلی را ارائه می دهد، اما باید در نظر داشت که این تنها برنامه ای نیست که می تواند این کارها را برای شما انجام دهد. برنامه های دیگری هم هستند که می توانند بیشتر این ویژگی ها را در اختیار شما قرار داده و همین کار را بکنند. در صورتی که مایل هستید بدانید به جای برنامه سنگین و بزرگ ادوبی بریج، چه برنامه های دیگری برای این کار در اختیار شما خواهد بود، لیست زیر می تواند به شما کمک کند:

برنامه ACDSee: این برنامه یکی از قدیمی ترین برنامه های مدیریت تصاویر است که یک ادیتور ساده تصویر نیز در اختیار شما قرار می دهد. این برنامه صرفا برای کار کردن با فایل های تصویری و عکس ها ساخته شده است و روی ویدئو ها چندان بازدهی خوبی ندارد. سایر ویژگی های برچسب زدن، کلمات کلیدی، تغییر نام گروهی و… در این برنامه هم وجود دارد.

همچنین بخوانید :

برنامه Google Picasa: این برنامه نیز یک مدیریت فایل تصاویر خوب است که توسط گوگل ارائه شده و می تواند کار کردن با متا دیتاها را برای کاربران ساده کند؛ علاوه بر این، یک برنامه نمایش تصویر یا همان Image Viewer ساده و سریع هم روی سیستم شما نصب خواهد کرد. برای کسانی که ویژگی های گرافیکی برنامه ها و محیط کاربری حرفه ای و رنگارنگ را جذاب می دانند، گوگل پیکاسا گزینه ای مناسب خواهد بود.

برنامه Photo Mechanic: این برنامه توسط شرکت Camera Bits ارائه شده است و می توان آن را تازه وارد ترین عضو این لیست دانست. فتو مکانیک می تواند تمامی فعالیت های مدیریت تصاویر، کار با متادیتاها، برچسب گذاری و همینطور تغییر نام ها و فعالیت های گروهی را پوشش داده و البته قدرت خوبی هم برای کار کردن با تصاویر خام دوربین یا همان فایل های RAW دارد.

برنامه LightBurn: این برنامه یک پکیج کامل از امکانات مدیریتی، کار کردن با متادیتاها و البته یک ادیتور خوب برای تصاویر است که می توانید از آن بهره ببرید. برنامه لایت برن طیف وسیعی از فرمت ها را پشتیبانی می کند و با فایل های وکتوری سازگاری بسیار خوبی دارد.

رقبای ادوبی بریج کدامند!؟

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد برنامه ادوبی بریج صحبت کردیم. این برنامه در واقع یک برنامه مدیریت فایل حرفه ای است که می تواند در مدیریت فایل های چند رسانه ای روی سیستم شما معجزه کند. ادوبی بریج امکانات متعددی مانند برچسب گذاری و امتیاز دهی به فایل ها، استفاده از کلمات کلیدی، تغییر نام گروهی، پیش نمایش فرمت های مختلف و ارتباط با سایر برنامه های ادوبی و ادوبی استاک را برای کاربران فراهم می کند. در صورتی که در مورد این برنامه سوال و یا نظری داشتید خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران



منبع