معرفی فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان


فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) یک فیلم اکشن و رزمی محصول سال 2000 است که یکی از ارزشمندترین آثار ژانر ووکشیا به شمار می‌رود.

یکی از فیلم های ماندگار تاریخ در ژانر رزمی فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) است. این فیلم به کارگردانی انگ لی (Ang Lee) براساس یک رمان چینی به همین نام ساخته شده است. این رمان کاری از وانگ دولو (Wang Dulu) و چهارمین کتاب در مجموعه پنجگانه اوست که در سال‌های 1941 و 1942 نوشته شده است. ژانر فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان ووکشیا، رزمی، اکشن و ماجراجویی است و کار مشترکی از کشورهای چین، تایوان، هنگ کنگ و آمریکا به شمار می‌رود. تاریخ اکران فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon در کشورهای مختلف، متفاوت است. این فیلم اولین بار در 18 می 2000 (29 اردیبهشت 1379) در جشنوراه فیلم کن به روی پرده رفت. پس از انتشار نیز منتقدین و بینندگان استقبال گرمی از آن داشتند و تبدیل به اولین فیلم به زبان غیرانگلیسی شد که در آمریکا بیش از 100 میلیون دلار فروش داشت.

در این مقاله از پلازا قصد داریم با معرفی فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان و بررسی جزئیات آن نظیر داستان فیلم، بازیگران و نظرات منتقدین در کنار شما عزیزان باشیم. پیشنهاد می‌کنیم از خواندن مقاله بهترین فیلم‌های رزمی تاریخ نیز غافل نشوید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان

بررسی فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon 2000 معرفی فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان

داستان فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان در اوایل قرن نوزدهم در چین، در سال‌های رو به زوال سلسله چینگ روایت می‌شود. شمشیرزن مشهوری که سال‌ها برای روشنگری جنگیده بود تصمیم می‌گیرد شمشیر افسانه‌ای خود به نام “سرنوشت سبز” را کنار بگذارد. این شمشیرزن به نام لی مو بای، این تیغه تیز را که به مدت چهارصد سال در دست قهرمانان بوده را به یک زن جنگجوی بااستعداد به نام یو شین لی می‌سپارد. یو شین لی وظیفه دارد این اسلحه گرانبها را به فرماندار یو تحویل دهد، اما با ورود یک دزد نقابدار و دزدیده شدن شمشیر، داستان به سمت و سوی دیگری پیش می‌رود.

بازیگران فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان

فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان از حضور بازیگران مستعدی بهره برده که بیشتر آنها با همین فیلم به شهرت بین‌المللی دست یافتند.

چو یون فات در نقش لی مو بای

تاریخ اکران فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon هنرپیشه های فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان

چو یون فات (Chow Yun-fat)، که سابقا با نام دونالد چو (Donald Chow) شناخته می‌شد، یک بازیگر هنگ‌کنگی متولد 18 می 1955 (27 اردیبهشت 1334) است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه هنگ کنگ است و بازیگری را از سال 1973، با کمپانی گلدینگ فیلم، یکی از بزرگترین کمپانی‌های فیلم آن زمان، آغاز کرد. وی اکثرا در فیلم های درام بازی می‌کند و تاکنون 3 بار برنده جایزه فیلم هنگ کنگ و 2 بار برنده جایزه اسب طلایی به عنوان بهترین بازیگر شده است. چو یون فات در غرب برای کارهایی نظیر نقش پادشاه مونگکوت در فیلم Anna and the King (1999) و نقش سائو فنگ در فیلم Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007) و همچنین نقش لی مو بای در فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon شناخته می‌شود.

میشل یوئه در نقش یو شو لین

نقد فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon نمرات فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان

میشل یوئه چو کنگ (Michelle Yeoh Choo Kheng)، که با نام یوئه چو کنگ (Yeoh Choo Kheng) در تاریخ 6 آگوست 1962 (15 مرداد 1341) متولد شد، یک بازیگر مالزیایی است. او بازیگری را از سال 1983 با نام میشل خان آغاز کرد و در دهه 1990 برای بازی در فیلم‌های اکشن هنگ‌کنگی شناخته شد. میشل پس از مهاجرت به آمریکا با فیلم Tomorrow Never Dies (1997) نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و سپس با فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان بر شهرت وی افزوده شد. وی اخیرا برای بازی در فیلم Everything Everywhere All at Once (2022) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده است. یوئه اولین زن آسیایی برنده این جایزه و اولین بازیگر مالزیایی برنده اسکار است. او را اخیرا در سریال برادران سان (2024) نیز دیده‌ایم.

ژانگ زی‌یی در نقش جن یو

بازیگران فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان خلاصه فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان

ژانگ زی‌یی (Zhang Ziyi) بازیگر و مدل چینی متولد 9 فوریه 1979، برابر با 20 بهمن 1357، است. وی یکی از چهار هنرپیشه زن دان است که حضورش در هر فیلمی باعث فروش بالای آن فیلم در چین می‌شود. ژانگ بازیگری را از سال 1996 با فیلم  Touching Starlight در تلویزیون آغاز کرد. 3 سال بعد با فیلم The Road Home نامش بر سر زبان‌ها افتاد و سال بعد با فیلم ببر خیزان، آزدهای پنهان به شهرت بین‌المللی دست یافت. در میان آثار شناخته‌شده وی می‌توانیم فیلم Memories of Gisha (2005) و فیلم The Grandmaster (2013) را نام ببریم. وی تاکنون افتخارات بسیاری کسب کرده و از سال 2004 تا 2010 نامش در بین 5 فرد برتر در فهرست 100 سلبریتی برتر چینی از نشریه Forbes به چشم می‌خورد.

چانگ چن در نقش لو شیائو هو

فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon ژانر فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان

چانگ چن (Chang Chen) بازیگر تایوانی متولد 14 اکتبر 1976 (22 مهر 1355) است. پدر او، چانگ کو-چو و برادرش، هانس چانگ، نیز بازیگر هستند. چانگ چن بازیگری را از سال 1980، یعنی زمانی که 4 سال داشت آغاز کرد. در نوجوانی برای بازی در فیلم تحسین‌شده A Brighter Summer Day (1991) انتخاب شد. در میان آخرین کارهای او می‌توانیم سریال Love and Destiny (2019)، فیلم Dune (2021) و فیلم The Soul (2021) را نام ببریم. همچنین وی در سال 2014 برای اولین بار کارگردانی را با فیلم Three Charmed Lives تجربه کرد.

همچنین بخوانید :

با توجه به محدودیت تعداد کلمات مقاله، در فهرست زیر به اختصار با نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان آشنا می‌شویم.

  • لانگ سیهونگ (Lang Sihung) در نقش سر تی
  • چنگ پی-پی (Cheng Pei-pei) در نقش جید فاکس
  • لی فازنگ (Li Fazeng) در نقش فرماندار یو
  • وانگ دمینگ (Wang Deming) در نقش بازرس تسای
  • لی لی (Li Li) در نقش تسای می
  • های یان (Hai Yan) در نقش مادام یو
  • گائو شیان (Gao Xi’an) در نقش بو
  • ژانگ جینتینگ (Zhang Jinting) در نقش ده لو

نقد فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon

فیلم سینمایی ببر خیزان، اژدهای پنهان با بودجه‌ای معادل 17 میلیون دلار ساخته شد. این فیلم در 8 دسامبر 2000 (18 آذر 1379) به عنوان اثری به زبان ماندرین با زیرنویس انگلیسی در سینماهای آمریکا به روی پرده رفت. استقبال از فیلم به طرز شگفت‌انگیزی عالی بود و بدین ترتیب فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم خرجی به زبان ماندرین در تاریخ سینمای آمریکا شد. همچنین رکورد فروش فیلم‌های خارجی را در آمریکا، با فروش بالای 100 میلیون دلار شکست. این فیلم در مجموع 215 میلیون دلار فروش داشت.

فیلم  Crouching Tiger, Hidden Dragon نقدهای مثبتی از منتقدین دریافت کرد که به خصوص داستان، کارگردانی، فیلمبرداری و هنرهای رزمی فیلم را تحسین کردند. این فیلم بیش از 40 جایزه کسب کرد که در میان آنها می‌توان به 10 نامزدی جایزه اسکار، و برد 4 جایزه بفتا و 2 جایزه گلدن گلوب اشاره کرد. تا سالها از این اکشن جذاب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ووکشیا و یکی از برترین فیلم‌‌های قرن 21 یاد می‌شد.

نمرات فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان نیز بسیار عالی است. این فیلم امتیاز 7.9 از 10 را از سوی بینندگان دریافت کرده است. در وبسایت راتن تومیتوز نیز 171 نقد برای فیلم وجود دارد که 98% آنها نقد مثبت ارزیابی شده است. در ادامه مروری بر نقدهای منتقدین خواهیم داشت.

فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon داستان فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان

Washington Post/ دسن توماسن: 100

مطممئنا مهمترین عنصر فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان کُرئوگرافی‌های هوایی آن است. لی با همکاری یوئن وو-پینگ، که طراح رقص‌های فیلم ماتریکس نیز بوده، شگفت‌انگیزترین فیلم سال را خلق کرده است و همه اینها بدون استفاده از جلوه‌های کامپیوتری و دیجیتالی گرانقیمت محقق شده است.

Rolling Stone/ پیتر تراورس: 100

انگ لی، کارگردانی که در سطح جهانی و در ظریف‌ترین فرم خود کار می‌کند، کار هیجان‌انگیزی ارائه داده است. با وجود تمام فیلم های اکشن، در اینجا روح فیلم است که اوج می‌گیرد.

همچنین بخوانید :

The Hollywood Reporter/ مایکل رشتهافن: 90

یک حماسه عاشقانه اساسی با ساختار فمنیستی مستحکم، فیلم سرگرم‌کننده ببر خیزان اژدهای پنهان به ارائه سخاوتمندانه سکانس‌های اکشن می‌بالد، چیزی که با مقایسه آن ماتریکس بسیار عجیب و غریب جلوه می‌کند.

Austin Chronicle/ مارجری بامگارتن: 89

فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon ترکیبی استادانه از قراردادهای عمومی و تخیل خلاق، و ملغمه‌ای عالی از برخی بهترین گرایشات و استعدادهای روزگار ما است.

فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon

Village Voice/ ایمی تابین: 80

خط دراماتیک فیلم به قدری مبهم است که شخصیت اصلی آن تنها نظاره‌گر اوج نبرد بین نیروهای خیر و نیروهای شر است.

Christian Science Monitor/ دیوید استریت: 75

این فیلم ممکن است برای تماشاگران ژانر اکشن بیش از حد پر دیالوگ و برای تماشاگران جدی بیش از حد خارق‌العاده باشد، اما پیچش‌های جذابی از جمله حساسیت فمنیستی را در ژانر هنرهای رزمی به ارمغان آورده است.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

بررسی فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon 2000 موضوع این مقاله از پلازا بود. این اثر اکشن-ماجراجویی یکی از به یادماندنی‌ترین آثار سینما در طول تاریخ است که همچنان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ووکشیا به شمار می‌رود. شما این فیلم را تماشا کرده‌اید؟ آیا تماشای آن را به دوستان خود توصیه می‌کنید؟ به نظر شما چه چیزی سبب ماندگاری این فیلم شده است؟ از خواندن نظرات و پیشنهادات شما در بخش نظرات بسیار خوشحال خواهیم شد.

منتخب کاربران



منبع