متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


بوی بد دهان را از رژیم غذایی خود حذف کنید

به خاطر داشته باشید که بوی نامطبوع ناشی از مصرف برخی غذاها می تواند با مصرف غذاهای دیگر از بین برود. در این قسمت از سایت دکتر رضا آتمینا ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و نحوه رفع بوی بد دهان از رژیم غذایی خود بیشتر صحبت کنید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، شوید ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از مکان هایی است که در آن مقدار زیادی و متفاوت میکروب در بدن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این صفحات روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک می شوند. با برس مناسب و نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندان می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

پیاز و سیر

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بدی را هم در دهان و هم در صورت استنشاق و دفع از ریه ها ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین ایجاد کنند. نتیجه آن بوی نامطبوع است.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این ماده مغذی تجزیه می شود و به تولید “آمین های بیوژنیک” ادامه می دهد که در تولید بوی بدن نقش دارند.

کربوهیدراتها به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها حاوی نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شوند و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد می شوند.

دخانیات و الکل

مصرف الکل شدت بوی بد را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و باعث دفع محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن همچنین در افزایش اثرات الکل نقش دارد.

چکار باید بکنیم

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است اجتناب کنید. البته باید توجه داشت که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد موثر است.
مقابله با بوی بد دهان با تغذیه مناسب

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد کافی است عادات غذایی خود را تغییر داده و مصرف آب را افزایش دهید. با این حال ، همچنین باید در نظر داشت که بهداشت دهان و دندان و نیاز به مشورت با پزشک است. به خاطر داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان ، یافتن علت آن است. این مشکل فقط می تواند مربوط به خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با جلوگیری از مشکل شما حل می شود. این مشکل حتی ممکن است مربوط به مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد آن خلاص شوید. گاهی اوقات مشکل از دندان ها یا لثه ها است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که در بالا ذکر شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را افزایش می دهند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را ترک کنید نه تنها برای از بین بردن بوی بد دهان ، بلکه باید گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 بار در روز غذا نخورید

هرچه بیشتر غذا بخورید ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در نزدیکی دندان ها و گوشه دهان افزایش می یابد. همچنین بیشتر میان وعده ها شیرین هستند و قطعاً اشتهای باکتری های دهان را باز می کنند. بنابراین ، همیشه توصیه می شود عادت داشتن میان وعده در دهان خود را ترک کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود هر روز بعد از مسواک زدن دهان خود را با روغن نارگیل شستشو دهید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر عوامل بیماری زای مختلف دهان است. برای انجام این کار ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5-10 دقیقه پس از مسواک زدن بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبور باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود بگذارید و سپس روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، شوید ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که افزودن روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی افراد سالم باید استرپتوکوکوس سالیواریوس را در دهان خود داشته باشند. با این حال ، افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند سطوح پایینی از این باکتری دارند و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. بنابراین ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که راههای اساسی غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید