بررسی آسیب های قندها دکتر رضا آتمینا


اثرات تلخ شیرینی ها (مطالعه مضرات قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم یک یا دو قند مانند گلوکز یا فروکتوز است که به عنوان مکمل در صنایع غذایی استفاده می شود و قندی که ما مصرف می کنیم و می توانیم هر روز مصرف کنیم. “در این قسمت از سایت متخصص تغذیه اصفهان. رضا آتمینا ، ما می خواهیم مضرات قندها را مطالعه کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. اما ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندها را در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، شیرینی ها و سایر غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماریهای جدی ، قند را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه آن را می شناسند. برخلاف قندهای پیچیده ، مونو و قندها به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند. و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن قسمت اضافی چربی را برای استفاده های بعدی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از عوامل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند منجر به افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلولهای سرطانی با قند تغذیه می شوند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی را ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی مثر هستند. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و در بسیاری از بیماریها مانند سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، ورم مفاصل و همچنین پیری و پیری زودرس به دلیل ثبات و تمایل به پذیرش الکترونها دخیل هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان ها

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قند منجر به حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که ذخیره اصلی استخوان ها است ، از استخوان خارج می شود ، که باعث از بین رفتن حالت اسیدی و ایجاد حالت تعادل در بدن می شود. این حرکت به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب های قند متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و چربی ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی همراه است. افزایش سطح استروژن و کاهش هورمون رشد در مردان).

پیشنهادات:

همانطور که در بالا ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است از شکر استفاده شود ، که برای بدن مضر نیست. این بدان معنی است که سعی کنید از قندهای مخلوط (کربوهیدرات های پیچیده) استفاده کنید که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. موجود در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون این مقدار را سریعتر کاهش می دهد. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تأمین می کند.

توجه داشته باشید که بهتر است به جای آب میوه (حتی طبیعی) از میوه های کامل استفاده کنید زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و بسیار مفید است. برای بدن علاوه بر این ، برخی از نان ها ، مانند نان سفید ، به دلیل کم فیبر و میزان جذب ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند ، اگرچه طعم شیرینی ندارند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که روش های اولیه غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

رابطه بین غذا خوردن و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سلامتی

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید