رابطه بین غذا خوردن و خلق و خو


ارتباط تغذیه و روحیه با یکدیگر چگونه است؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است و تا کنون درباره آن اندکی بحث شده است. رابطه بین رژیم غذایی و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته های این حوزه نتیجه مطالعات تجربی روی حیوانات آزمایشگاهی و در مدت زمان کوتاهی داده های انسانی بسیار کمی است.

ما طبق معمول مزاج را اضافه کردیم. و روحیه افراد را بالا می برد. که مانند برخی شرایط روانی ، تعریف روشنی ندارد. مانند هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارند. خلق و خو مظهر ارتباط است. هر کس می تواند نظر خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، همانطور که توضیح داده شد ، نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان افراد رخ دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث ، و در عین حال جذاب و پیچیده – رابطه بین تغذیه و خلق و خو ، با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس این نظریه رابطه از این نشأت می گیرد. حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی یا انتقال دهنده های عصبی در مغز از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز حامل های شیمیایی مانند سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش اجزای غیر مغذی در فعالیت مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی مواد مغذی در فعالیت مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و تمرکز را افزایش دهند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های تحقیقات انسانی کمیاب است. بنابراین ، برخی از شواهدی که می توان ارائه داد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی گفت. با این حال ، مراکز عصبی انسان توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. عملکرد آن تنظیم خواب ، افزایش روحیه و رهایی از افسردگی ، ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد با مصرف کربوهیدرات یا شیرینی است. این احساسات گاهی اوقات می تواند بیشتر باشد. مخصوصاً اگر این دسر چربی بالایی داشته باشد.
نشان داده شده است که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار ناقل سروتونین شیمیایی را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس راحتی می کند. از سوی دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با استفاده از سروتونین بهبود می یابد.

چرا بسیاری از مردم شیرینی را کنار می گذارند و تمایل به ترشی و ترشی دارند ، علیرغم اینکه شیرینی ها روی افراد تأثیر مثبت می گذارد؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. از آنجا که آنها فکر می کنند خوردن شیرینی منجر به چاقی می شود ، تاریخ تکامل انسان این را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به مصرف شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند حرکت آنها با شیرینی متفاوت است. حامل های شیمیایی که پس از مصرف چربی به مغز آزاد می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین نقش مهمی در کاهش درد دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تشکیل می شود. این باعث ایجاد احساس لذت در مرد می شود و این پدیده در زنان در نیمه دوم چرخه قاعدگی به دلیل تغییر طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) بیشتر نمایان می شود.

تاثیرات خوردن گوشت بر گیاه خواری و رفتار انسان

آندروژن ها در گوشت جمع می شوند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شوند. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند ملایم هستند و یکی از دلایل آن احتمالاً افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و محصولات غذایی است. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند. به
مطالعات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که حدود نیمی از افراد سالم رژیم غذایی افراد مبتلا به افسردگی را دارند.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی مستعد فست فود هستند. شاید شما سیاه و سفید به نظر نرسید. و مشکل را کاملاً تکذیب یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه م effectiveثر باشد. زیرا این ظروف جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. این در مورد استفاده از فست فود در حد اعتدال است ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، منظم و روزانه ، جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و این مهمانان از آب لیمو خوشحال شدند. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشیدنی ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل ، متعادل و متنوع است. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از بزرگترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا است ، بهتر کار می کند.
او به تغییرات در صنایع غذایی اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. تغییرات در صنایع غذایی ، گسترش روابط بین کشورها و مردم و رشد روابط فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. متأسفانه بسیاری از سنت ها ما ایرانی ها رعایت می کنیم. همچنین ، هیچ ظروف خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و چیپس و پنیرهای پر از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را مالش می دهد ، بلند شد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها به بدن ، مغز و اعصاب تغذیه می کنند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B وارد بدن نشود. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و بدن پروتئین کافی دریافت نمی کند. در نتیجه ، سیستم ایمنی قادر به پاسخ صحیح به عوامل بیماری زا نیست و البته باید از مزایای سلامتی خود محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که روش های اولیه غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید