رژیم های مختلف برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری به طور همزمان است. به طور کلی ، در درمان تغذیه ای با چاقی ، موفقیت کاهش وزن و کاهش سلامت نیز باید برای حفظ کاهش وزن در نظر گرفته شود. هدف اول این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • مصرف کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی جایگزین
  • رژیم غذایی متشکل از ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) تولید می شوند. این رژیم ها معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ، رژیم غذایی سالم باید نیاز بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کالری در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. لازم به ذکر است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر شدید متخصصان تغذیه باشند و حداکثر برای 3 ماه تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی است که هر از گاهی ناشتا است[1] این رژیم همچنین بین رژیم غذایی بسیار کم کالری در هر روز (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد ، معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن نسبت به رژیم غذایی که در برخی از بیماران انرژی بسیار کمی مصرف می کند ، همراه است.

جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل میزان غذا استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات مصرفی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی متشکل از ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با پروتئین با شاخص گلیسمی پایین” به کاهش وزن کمک می کند. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل افزایش اپیدمی چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام تنظیم سهمیه باید به نیازها و اولویت های یک فرد ، حتی نوع شخصی او توجه شود.

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و سنگین تر می شود.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، ضروری تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی-اجتماعی فرد: احتمال اختلالات روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه جایگزین روزانه

دیدگاهتان را بنویسید