علل گرسنگی مزمن و راههای پیشگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی است که نشان می دهد بدن به غذای بیشتری نیاز دارد. وقتی گرسنه هستیم ، معده ما می تواند سر و صدا کند و ما احساس می کنیم کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چندین ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما همیشه احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

احساس گرسنگی

علل گرسنگی و ضعف مداوم:

1. عدم مصرف کافی پروتئین باعث می شود احساس گرسنگی و ضعف کنید

بسیار مهم است که پروتئین کافی برای کنترل اشتهای خود مصرف کنید. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و تولید هورمون هایی را افزایش می دهد که باعث احساس سیری می شود و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند. بنابراین ، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

چه غذاهایی حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کار سختی نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست ، آجیل و غلات نیز حاوی پروتئین هستند.

2. بی خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب مناسب برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بدن ضروری است. خواب مناسب از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب و وسیله ای برای کنترل اشتها است زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. بی خوابی سطح این هورمون ها را افزایش می دهد و احساس گرسنگی را در فرد افزایش می دهد. برای حفظ سلامت بدن و اشتها ، 8 ساعت بدون وقفه شب بخوابید.

3. ما مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های فرآوری شده و بازیافت شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید مورد استفاده در پخت نان و ماکارونی است. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدراتها هیچ فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز سطح قند خون را کاهش می دهند. در نتیجه می توان از جایگزین ها به آرامی استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و کربوهیدرات برای کنترل گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی در احساس گرسنگی

چربی نقش مهمی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش زمان زیادی طول می کشد و در معده می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ظاهر می شود. کسانی که سعی در کاهش چربی در رژیم غذایی دارند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. منابع غذاهای چرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست چرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5- ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، عملکرد بدن را به طور کلی بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش به طور مستقیم به میزان آب مصرفی ما بستگی دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را پر کرده و خود را سیر می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت ، در این صورت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. وقتی غذا می خوریم حواسمان پرت می شود

اگر مشغول سبک زندگی خود هستید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان آسیب های متفاوتی به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این روش غذا خوردن در نهایت باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود. حواس پرتی آگاهی از میزان غذای مصرفی را کاهش می دهد ، بنابراین بدن سپس احساس سیری می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز ارسال می کند. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، همیشه احساس گرسنگی خواهید کرد.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات برای تغییر برخی از داروها می توان با برخی از پزشکان مشورت کرد ، اما در برخی موارد فقط لازم است موارد قبلی را تحت نظر داشته باشیم تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین وضعیت کلی سلامت بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. بنابراین لازم است هر از گاهی بدن را به طور کامل بررسی کرد تا از بروز مشکلات داخلی در بدن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید