مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیبی متعادل و متعادل از غذاها کار کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند منجر به بیماری های مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

در کلیه ها ، اسید اوریک و اگزالات کلسیم متبلور می شوند و با تشکیل سنگ ها به مرور زمان سنگ کلیه ایجاد می شود. فیبر نامحلول که فقط در کربوهیدرات ها وجود دارد ، جذب کلسیم را کاهش می دهد ، میزان کلسیم در ادرار را کاهش می دهد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در روز در رژیم غذایی داشته باشید. این امر در رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و اختلال عملکرد روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. الیاف نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع دارند و زمان دفع را کاهش می دهند. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند که خطر یبوست و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را به رژیم غذایی اضافه کنید که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها فرد را تشویق می کند تا مقدار زیادی کلسترول و پروتئین حیوانی چرب اشباع مصرف کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که باعث سخت شدن دیواره عروق و افزایش خطر حمله قلبی می شود. فیبر که سرشار از رژیم های کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن ، گرفتگی و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل تغذیه ای منجر به پوکی استخوان می شوند. هنگامی که میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بیش از حد زیاد باشد. مقدار کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز منجر به پوکی استخوان می شود. و بنابراین یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه ها باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های ما از بین می روند. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی را در کوتاه مدت می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی تمرین کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم غذایی کم کربوهیدرات گلیکوژن کمتری در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و منجر به ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه کرده و از آن انرژی آزاد می کند. مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباضات متعدد و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها سرشار از فیبر هستند و به تدریج قند خون را بالا می برند. آنها منابع انرژی خوبی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های غذایی مبتنی بر مصرف مقدار کمی کربوهیدرات است. آنها به دلیل کمبود انرژی کافی برای عضلات و مغز ، خستگی از خود و خستگی ، ناتوانی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی کافی هستند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند که راههای اساسی غذا خوردن ، میزان و روش غذا خوردن را ارائه می دهد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین غذا خوردن و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید