بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد پورحسینی


پرویز پورحسینی از بازیگران بسیار مستعد تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت هنری خود را از سال 1339 با شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز نمود. در این مقاله از پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد به پردازیم.

زنده‌یاد پرویز پورحسینی یگانه ستاره تئاتر ایران زمین، قعالیت هنری خود را در عرصه نمایش آغاز نمود. وی از بازیگران با سواد و تکنیکی کشورمان بود در آثار زیادی در حوزه سینما، تلویزیون و تئاتر به ایفای نقش پرداخت. بازی در خشان و پرتکنیک این بازیگر متاسفانه آن طور که باید مورد قدردانی قرار نگرفت. این بازیگر توانا در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردانان نامداری چون زنده‌یاد علی حاتمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، آربی اونسیان، زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان، مرحوم حمید سمندریان، دکتر علی  رفیعی، پوران درخشنده و پیتر بروک (Peter Brook) را دارد. بدون شک پورحسینی از جمله چهره‌های ماندگار و تئاثیر گذار در هنر بازیگری عرصه نمایش است که بسیار بی ادعا بود. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان زندگی نامه پرویز پورحسینی؛ این هنرمند توانای کشورمان بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید :

اطلاعات شخصی پرویز پورحسینی

  • نام و نام خانوادگی: پرویز پورحسینی منجیلی که در حوزه بازیگری با نام پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) شناحته می‌شود.
  • تاریخ تولد: 31 مرداد 1320
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
  • نقش‌های شاخص: پیشکار در فیلم طلسم، مهندس نابغه در فیلم ایستگاه، تيوای بشير در فیلم اوینار، قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری، سائول هاتکینز در تله تئاتر قطار ارواح، حضرت زکریا در مریم مقدس و میثم تمار در سریال مختارنامه
  • شروع فعالیت هنری: سال 1339 در سن 19 با شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک
  • تحصیلات آکادمیک: کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1354
  • دوره هنری: فعالیت در گروه تئاتر پازارگاد زیرنظر مرحوم حمید سمندریان
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر پرویز پورحسینی: ناهید ارسباران بازیگر و نویسنده در تئاتر، خبرنگار، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه (1374–1351) – درباره ازدواج دوم و نا موفق این هنرمند فقید بعد از درگذشت همسرشان اطلاع چندانی در فضای مجازی وجود ندارد.
  • تعداد فرزندان: پورنگ پورحسینی متولد 1353
  • تاریخ درگذشت پرویز پورحسینی: 7 آذر 1399 بیمارستان فیروزگر تهران در سن 79 سالگی
  • علت در گذشت پورحسینی: بر اثر ویروس کرونا

زندگی خصوصی پرویز پورحسینی

در این بخش از مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی با زندگی شخصی از زمان تولد، روابط کاری‌ و خانوادگی تا لحظه درگذشت این هنرمند فقید همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

  • از کودکی تا ایام جوانی

از کودکی تا ایام جوانی

آقای پورحسینی در سی و یکمین روز از ماه مرداد سال 1320 و در اواسط فصل گرم تابستان این سال در تهران به دنیا آمد. پدرش ولی پورحسینی منجیلی در زمان 12 سالگی پرویز از دنیا رفت و او مجبور شد در ایام کودکی به خاطر اینکه فرزند ارشد خانواده بود همراه با مادرش کار کند. وی در کنار کار، تحصیلات خود را هم در کلاس‌های شبانه مدرسه خزالی ادامه داد. در دوران کودکی به‌ دلیل کارش در صحافی با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شد و به هنر و ادبیات گرایش زیادی پیدا کرد.

پرویز پورحسینی در سال 1339 حرفه بازیگری را در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز نمود. در سال بعد هم به عضویت گروه نمایشی پازارگاد زیر نظر زنده‌یاد حمید سمندریان درآمد و فعالیت هنری‌اش را در حوزه تئاتر دنبال نمود. او در سال 1340 نمایش مرد مرد گل به دهان را به کارگردانی حمید سمندریان برای سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران اجرا نمود.

پور حسینی در سال 1354 تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به اتمام رساند.

  • ازدواج با ناهید ارسباران

ازدواج با ناهید ارسباران

پورحسینی درباره آشنایی  و ازدواج با ناهید ارسباران در برنامه دورهمی مهران مدیری چنین اذعان کرد که آشنایی آن‌ها که باهم در حوزه تئاتر هم همکار بودند، در یک نمایش اثری از پیتر هاندکه شکل گرفت. آن‌ها در دهه پنجاه با هم ازدواج کردند که ماحصل زندگی مشترک‌شان یک پسر به نام پورنگ پورحسینی متولد 1353 شد.

ناهید ارسباران متولد 12 مهر 1326در تهران، علاوه بر فعالیت در حوزه نمایش، خبرنگار، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه هم بود. وی متاسفانه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، سال 1374 دارفانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت. پسرش پورنگ پورحسینی در حوزه گردشگری مشغول است و دو فرزند به نام‌های سپهر و ستاره دارد. با عکس از پرویز پورحسینی در کنار پسرش پورنگ به ادامه مقاله می‌پردازیم.

پورنگ پورحسینی

  • درگذشت پرویز پورحسینی

متاسفانه پرویز پورحسینی در 24 آبان 1399 به ویروس کرونا مبتلا شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری گردید. وی پس از چندین روز مبارزه با این بیماری منحوس، سرانجام در تاریخ 7 آذر 1399 در بیمارستان فیروزگر تهران دارفانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند فقید، 9 آذر 1399 طبقه بالایی آرامگاهِ همسرش ناهید ارسباران، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برای همیشه آرام گرفت. زنده‌یاد پرویز پورحسینی پس از چند دهه هنرنمایی در عرصه بازیگری به صورت غریبانه‌ای موقع همگیری کرونا در سن 79 به خاک سپرده شد.

خاکسپاری پرویز پورحسینی

همچنین بخوانید :

زندگی شغلی پرویز پورحسینی

همان‌طور که پیش‌تر در مطالب بالا عنوان شد، زنده‌یاد پرویز پورحسینی فعالیت در عرصه بازیگری را از سال 1339 به واسطه شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای درامتیک آغاز نمود. وی در سال 1340 به عضویت گروه تئاتر پازارگاد به سرپرستی زنده‌یاد حمید سمندریان درآمد. از دیگر اعضای گروه نمایشی پازارگاد می‌توان به چهره‌هایی چون زنده‌یاد جمشید مشایخی ، سعید پورصمیمی، پری صابری، مرحوم جمیله شیخی، اسماعیل محرابی، مرحوم پرویز کاردان، محمد حفاظی، منوچهر فرید، ثریا قاسمی، مرحوم اسماعیل شنگله، مهدی فخیم‌زاده و زنده‌یاد پرویز فنی زاده اشاره کرد.

زندگی شغلی پرویز پورحسینی

وی پس از تشکیل گروه پازارکاد، برای نمایش‌هایی چون شش شخصیت در جستجوی نویسنده، لئو کادیا، مرغ دریایی و آندورا به ایفای نقش پرداخت و در سال 1346 هم در نمایش‌های چون حکومت زمان خان، استریپ تیز و کارول را در اداره تئاتر اجرا درآورد.

پورحسینی در سال 1342 با نمایش شش شخصیت در جستجوی نویسنده به کارگردانی پری صابری کنار هنرمندانی چون زنده‌یاد فروغ فرخ‌زاد، اسماعیل محرابی، سعید پورصمیمی و زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده به ایفای نقش پرداخت.

شش شخصیت در جستجوی نویسنده

پورحسینی در سال 1348 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته بازیگری تحصیل نمود. وی همزمان تحصیلات دانشگاهی، همکاری‌اش را با کارگاه نمایش آغاز نمود. او در نمایش‌های اودیپ، معلم من پای من، باغ آلبالو، ویس و رامین، انسان حیوان تقوا و جان نثار کالیگولا و اورگاست با کارگاه نمایش همکاری داشت. وی در نمایش‌های شهر ما و نظاره مرگ برای گروه تئاتر پیاده به نقش‌آفرینی پرداخت.

در سال‌های 1355 تا پیش از انقلاب 57، برای نمایش‌هایی چون خاطرات و کابوس‌ها، شیون، استعاذه، و جنایت و مکافات روی صحنه رفت. پرویز پورحسینی بعد از انقلاب هم تا اواخر دهه شصت برای نمایش‌هایی نظیر دکتر فاستوس، ماهان کوشیار، معمای ماهیار معمار، چراغ گاز، افسانه اندوه، شب یهودا و بازجویی به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد. از کارهای آخر و شاخص این بازیگر توانمند عرصه تئاتر می‌توان به نمایش‌های یادگار سال‌ها شن و کارنامه بندار بیدخش اشاره کرد.

تئاترهای پرویز پورحسینی

بدون شک پرویز پورحسینی یکی از ارکان بازیگری در حوزه نمایش کشورمان محسوب می‌شود که در کارنامه هنری خود برای نمایش‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت. وی با توجه به تجربه‌ای طولانی در بازیگری عرصه نمایش داشت، اما همچنان تا آخرین روزهای حیات خود بدون کوچکترین ادعایی تشنه یاد گرفته این هنر بود. پورحسینی با گروه‌های نمایشی چون پازارگاد، کارگاه نمایش و گروه تئاتر پیاده همکاری داشت. وی سال 1350 با کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیا پیتر بروک برای نمایش ارگاست در جشن هنر شیراز همکاری داشت.

نمایش ارگاست در جشن هنر شیراز

در در روز هفتم بهمن سال 1351 با مراسم افتتاحیه تئاتر شهر نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی اوانسیان با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به روی صحنه رفت.

نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی اوانسیان

سال نام نمایش کارگردان محل اجرا
1342 شش شخصیت در جستجوی نویسنده پری صابری ایران- ایتالیا
1343 مرغ دریایی پری صابری انجمن ایران و فرانسه
1343 لئوکاریا زنده‌یاد حمید سمندریان انجمن ایران و فرانسه
1344 گناهکاران بی گناه خانم لرتا (همسر عبدالحسین نوشین) تئاتر کسری
1346 آندورا زنده‌یاد حمید سمندریان انجمن ایران و آمریکا
1347 پژوهشی… آربی آوانسیان
1347 حکومت زمان خان مرحوم دکتر رکن‌الدین خسروی تالار سنگلج
1348 استریپ تیز و کارول زنده‌یاد محمدعلی کشاورز انجمن ایران و آمریکا
1349 اودیپ شهرو خردمند کارگاه نمایش
1349 من هربرتم به کارگردانی خود دانشگاه تهران، هنرهای زیبا، تالار کوچک
1349 ویس و رامین آربی آوانسیان جشن هنر شیراز
1350 ارگاست پیتر بروک جشن هنر شیراز
1350 شهر ما داریوش فرهنگ انجمن ایران و آمریکا
1350 نظاره گر مرگ به کارگردانی خود انجمن ایران و آمریکا
1350 معلم من پای من آربی آوانسیان کارگاه نمایش
1351 باغ آلبالو آربی آوانسیان تئاترشهر ،تالار اصلی
1352 جان نثار زنده‌یاد بیژن مفید کارگاه نمایش
1352 ترس و نکبت زنده‌یاد بیژن مفید کارگاه نمایش
1353 کالیگولا آربی آوانسیان تئاترشهر ،تالار اصلی
1353 انسان، حیوان، تقوی آربی آوانسیان تئاترشهر، تالار اصلی
1353 طلبکارها آربی آوانسیان کارگاه نمایش
1354 نامه‌هایی از من… رضا قاسمی کارگاه نمایش
1356 خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار… دکتر علی رفیعی تئاترشهر، تالار اصلی
1356 شیون و استغاثه دکتر علی رفیعی تئاترشهر، تالار اصلی
1356 دیوار چین داریوش فرهنگ تئاترشهر، تالار اصلی
1356 جنایت و مکافات دکتر علی رفیعی تئاترشهر، تالار اصلی
1358 نمایش بی‌کلام کارگردانی گروهی تئاترشهر، تالار چهارسو
1358 شاه اسکوریال مرحوم هوشنگ حسامی تئاترشهر، تالار شماره2
1358 تف بهروز غریب‌پور تئاترشهر، تالار قشقایی
1360 سیرک باشکوه صادق هاتفی تئاترشهر ،تالار اصلی
1361 بازجوئی زنده‌یاد فردوس کاویانی تئاترشهر، تالار چهارسو
1361 پرستوها سعید امیرسلیمانی تئاترشهر ،تالار اصلی
1362 دکتر فاستوس ایرج راد تئاترشهر، تالار چهارسو
1363 ماهان کوشیار رضا قاسمی تئاترشهر، تالار چهارسو
1365 معمای ماهیار معمار رضا قاسمی تئاترشهر، تالار چهارسو
1367 شب یهودا به کارگردانی خود خانه نمایش
1369 افسانه اندوه ”جمشید ملک‌پور تئاترشهر، تالار چهارسو
1370 چراغ گاز شهلا میربختیار تئاترشهر، تالار چهارسو
1371 یادگار سال‌های شن دکتر علی رفیعی تالار وحدت
1372 ماهان کوشیار ایرج راد تئاترشهر، تالار چهارسو
1376-77 کارنامه بندار بیدخش بهرام بیضایی تئاترشهر، تالار چهارسو

از آخرین کارهای وی درصه نمایش می‌توان به فیلم تئاتر آینه های روبرو کاری از محمد رحمانیان در سال 1396 اشاره کرد. در ادامه با عکسی از پورحسینی در نمایش کارنامه بندار بیرخش به بررسی تله تئاترهای این هنرمند فقید می‌پردازیم.

کارنامه بندار بیرخش

همچنین بخوانید :

تله تئاترهای پرویز پورحسینی

زنده‌یاد پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) در عرصه نمایش تلویزیونی هم حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشت. بازی درخشان و بی نظیر وی در تله تئاتر دکتر فاستوس کاری از فرانک دولتشاهی، مهر تاییدی در توان بازیگری این هنرمند بی رقیب در عرصه نمایش است. هرچند دکتر فاستوس پس از نمایش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اما کارشناسان حوزه نمایش تلویزیونی آن را اثری کم‌کیفیت و نه‌چندان مهم ارزیابی نمودند. از دیگر بازیگران این تله تئاتر می‌توان به زنده‌یاد جملیه شیخی و مرحوم جواد خدادادی اشاره کرد.

تله تئاترهای پرویز پورحسینی

از دیگر بازی‌های درخشان زنده‌یاد پرویز پورحسینی در خوزه تله تئاتر می‌توان قطار ارواح کاری از مرحوم رضا کرم رضایی اشاره نمود. بازی درخشان  وی در نقش سائول هاتکینز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که توانست جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی را از جشنوارهٔ سیما اذعان خود نماید. در تله تئاتر قطار ارواح بازیگران دیگری چون فریبا متخصص، بهزاد خداویسی، شهره سلطانی، منظر لشکری، حبیب اسماعیلی، شهلا میر بختیار، مرحوم اسماعیل شنگله، زنده‌یاد عزت الله مهرآوران، قاسم پاکرو و علی عمرانی به ایفای نقش پرداختند.

تله تئاتر قطار ارواح

سال نام نمایش تلویزیونی کارگردان شبکه پخش
1340 منطقه‌ی جنگی عباس یوسفیان شبکه 2
1341 تصادف عباس یوسفیان شبکه 2
1341 مرد گل بر دهن مرحوم حمید سمندریان شبکه 2
1346 ارزش زغال خانم لرتا شبکه 1
1346 تلافی خانم لرتا شبکه 1
1346 امولوس گنگ خانم لرتا شبکه 1
1359 شازده کوچولو مرحوم مسعود رسام
1361 به دنبال سیمرغ منصور کوشان
1361 ستارخان جهانگیر الماسی
1363 آینه خیال داود میرباقری شبکه یک
1364 دکتر فاستوس فرانک دولتشاهی
1366 این شرح بی‌نهایت اسماعیل خلج شبکه یک
1367 شوق مرتضی جعفری شبکه یک
1369 عالیجناب داروغه اسماعیل خلج شبکه یک
1369 واریته آمریکایی محمد رحمانیان شبکه یک
1373 پدر زن به سلمانی می‌رود محمد رحمانیان شبکه دو
1373 نظم محمد رحمانیان شبکه دو
1374 خانه عروسک منیژه محامدی شبکه دو
1374 قاضی و رئیس دادگاه خانواده منیژه محامدی شبکه دو
1375 خانه‌های اجاره‌های محمد رحمانیان شبکه دو
1376 جان گابریل بورکمن حسن فتحی شبکه دو
1376 قطار ارواح زنده‌یاد رضا کرم‌رضایی شبکه چهار
1377 استنطاق فرهاد مهندس‌پور شبکه چهار
1377 همه‌ی پسران من محمد رحمانیان شبکه چهار
1379-80 به سوی دمشق زنده‌یاد حمید سمندریان شبکه چهار
1382 یونانیان حسین بقال‌لاله شبکه دو

در ادامه با عکسی از مرحوم پورحسینی در کنا زنده‌یاد هما روستا برای تله تئاتر به سوی دمشق این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

تله تئاتر به سوی دمشق

همچنین بخوانید :

فیلم های پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی، سال 1348 با فیلم کوتاه اندوه دوربین کاری از بصیر نصیبی، برای نخستین‌بار بازی در مقابل دوربین را تجربه نمود. وی که از ایام قدیم با کارگردانی چون آربی آونسیان در حوزه نمایش کار کرده بود، در سال 1351 برای یکی از نقش‌های اصلی فیلم چشمه انتخاب شد. فیلمنامه این اثر سینمایی از رمانی تحت عنوان چشمهٔ هغنار اثر نوشته مگردیچ آرمن اقتباس شد. از دیگر بازیگران فیلم چشمه می‌توان به زنده‌یاد آرمان هوسپیان، مهتاج نجومی، فرامرز صدیقی، فخری پازوکی، هوشنگ شهبازی، فرهاد مجدآبادی، اسماعیل خلج، شهرو خردمند
و مرحوم جمشید مشایخی اشاره کرد. متاسفانه این اثر سینمایی در آن برهه از تاریخ به خاطر بازار داغ فیلم فارسی مورد توجه قرار نگرفت و بازی درخشان پورحسینی در آن دیده نشد.

فیلم های پرویز پورحسینی

مرحوم پرویز پورحسینی تا پیش از انقلاب 57 غیر از چشمه در فیلم گمشده زنده‌یاد داریوش مهرجویی به نام الموت بازی کرد، که متاسفانه سرنوشت این اثر سینمایی نامعلوم ماند.

پرویز پورحسینی پس از انقلاب سال 1362 با فیلم کمال الملک اثری درخشان از زنده‌یاد علی حاتمی با نقش کامران میراز مقابل دوربین قرار گرفت. وی با بازی درخشان و تاثیرگذارش در این اثر سینمایی توجه مرحوم حاتمی را به خود معطوف نمود که بعدها در سریال هزار دستان باهم همکاری داشتند. در این اثر سینمایی فاخر بازیگران دیگری چون زنده‌یاد جمشید مشایخی، علی نصیریان، مرحوم داوود رشیدی، مرحوم محمدعلی کشاورز و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی به نقش‌آفرینی پرداختند.

فیلم کمال الملک

  • پیشکار در فیلم طلسم

در کارنامه هنری زنده‌یاد پورحسینی برای حوزه سینما، شاید بتوان درخشان‌ترین بازی این هنرمند فقید را در نقش پیشکار برای فیلم طلسم کاری از داریوش فرهنگ برشمرد. وی در این اثر سینمایی نقش پیشکار یک شخصیت منفی را به عهده داشت و بازی بسیار درخشانی را از خود ارائه داد. به جرات می‌توان اذعان کرد که یکی از نقاط قوت فیلم طلسم بازی تکنیکی و خیره‌کننده پرویز پورحسینی است. متاسفانه این بازیگر توانمند در حوزه سینما آن طور که باید مورد قدردانی قرار نگرفت و دیده نشد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان مرحوم جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، آتش تقی‌پور، سوگند رحمانی و زنده‌یاد آتیلا پسیانی اشاره کرد.

پیشکار در فیلم طلسم

یکی دیگر از بازی‌های درخشان مرحوم پورحسینی در فیلم ایستگاه کاری از زنده‌یاد یدالله صمدی بود. وی در این اثر سینمایی نقش مردی نابغه در رشته الکترونیک را به عهده داشت که تحت تأثیر شرایط روحی و روانی نامتعادل دوران کودکی خود، به پیشنهاد عمویش که رئیس گروه ناشناس تروریستی بود بمب الکترونیکی را در فاضلاب زیر ساختمان ایستگاه مرکزی راه‌آهن کار می‌گذارد. بازی درخشان پورحسینی در این فیلم موجب شد تا فیلمسازان زیادی به وی نقش های منفی پیشنهاد دهند.

فیلم ایستگاه

پورحسینی بازی‌های ماندگار دیگری در آثاری چون باشو، غریبه کوچک، کشتی آنجلیکا، اوینار، بلندی‌های صفر، مریم مقدس و قاتل اهلی از خود به یادگار گذاشت. متاسفانه وی در حوزه سینما کمی مورد بی مهری قرار گرفت و نقش‌های پیچیده آن طور که باید به این بازیگر توانا پیشنهاد نشد.

سال نام فیلم کارگردان نقش
1348 فیلم کوتاه اندوه دوربین بصیر نصیبی
1351 چشمه آربی اوانسیان مرد عاشق
1355 الموت زنده‌یاد داریوش مهرجویی
1362 کمال‌الملک مرحوم علی حاتمی کامران میرزا
1363 گنج محمدعلی سجادی شازده
1364 مردی که موش شد احمد بخشی رئیس اراداه مالیات
1364 خط پایان محمدعلی طالبی مربی
1364 باشو، غریبه کوچک بهرام بیضایی شنبه
1365 میهمانی خصوصی حسن هدایت
1365 طلسم داریوش فرهنگ پیشکار
1365 سراب سعید اسدی – حمید تمجیدی ناصر فرهمند
1365 رابطه پوران درخشنده
1366 بهار در پاییز مهدی فخیم زاده
1366 ایستگاه مرحوم یدالله صمدی مرد نابغه
1367 کشتی آنجلیکا محمد بزرگ نیا کاپیتان انگلیسی
1367 شب حادثه سیروس الوند نادر
1367 سفر عشق ابوالحسن داوودی احمد علوی
1368 راز کوکب کاظم معصومی
1368 دو سرنوشت مهران تاییدی دکتر یوسفی
1369 رنو تهران – 29 مرحوم سیامک شایقی
1369 چاووش زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان عمو هاشم
1370 راه و بیراه مرحوم سیامک شایقی
1370 دره شاپرک‌ها فریال بهزاد اخترشناس کهن‌سال
1370 اوینار شهرام اسدی تیوای بشیر
1372 روز فرشته بهروز افخمی پسر عنایت الله
1372 بلندی‌های صفر حسینعلی لیالستانی ونسان ون گوگ
1374 عاشق فقیر حسینعلی لیالستانی
1375 فصل پنجم رفیع پیتز
1375 حرفه‌ای اسماعیل فلاح پور تیمسار
1377 فیلم کوتاه گفتگو با باد بهرام بیضایی
1379 مریم مقدس شهریار بحرانی حضرت زکریا
1384 جای او دیگر خالی نیست مهرداد خوشبخت
1386 خواب لیلا مهرداد میر فلاح دکتر
1387 سفر مرگ حسن آقاکریمی
1387 مستند عشق‌پرداز حمید کاویانی خودش
1387 مرد بارانی (با تشکر) ابوالحسن داوودی
1388 رستاخیز احمدرضا درویش جاروت
1393 دوران عاشقی علیرضا رئیسیان پدر بیتا
1394 صله سحر فرزین مهدی پور استاد موسيقی
1395 قاتل اهلی مسعود کیمیایی حاج‌آقا نوربخش
1395 صدای منو می‌شنوید؟ صادق پروین آشتیانی
1395 پشت دیوار سکوت مسعود جعفری جوزانی استاد بازرگان
1395 خفگی فریدون جیرانی پزشک
1396 هوای پدر اسماعیل راد
1396 جاده قدیم مرحوم منیژه حکمت

با عکسی از پورحسینی کنار شبنم قلی خانی برای فیلم مریم مقدس به بررسی کارنامه هنری این هنرمند فقید در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

پورحسینی کنار شبنم قلی خانی برای فیلم مریم مقدس

همچنین بخوانید :

سریال های پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) در حوزه تلویزیون هم حضوری پررنگ داشت و در آثار بسیاری به ایفای نقش پرداخت. وی در سریال مانادگار هزاردستان اثری فاخر از زنده‌یاد علی حاتمی نقش متین السلطنه مدیر روزنامهٔ عصر جدید را بر عهده داشت که این بار هم بازی بسیار درخشانی از خود ارائه داد.

سریال های پرویز پورحسینی

بازی این هنرمند در نقش متین السلطنه به قدری به دل مرحوم علی حاتمی نشست که می‌خواست نقش غلام عمه را هم به وی پیشنهاد کند که در نهایت آن را زنده یاد محمد مطیع ایفا کرد.

از دیگر بازی‌های درخشان مرحوم پورحسینی برای حوزه تلویزیون می‌توان به نقش سفیر انگلیس در سریال امیر کبیر کاری از سعید نیکپور اشاره کرد. وی در این سریال در شمایل یک انگلیسی ظاهر شد و بازی قابل قبولی از خود ارائه نمود.

  • بازی در دو نقش قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری

پرویز پورحسینی در سال 1371 با دو نقش قدرت و رستم در کنار زنده‌یادخسرو شکیبایی برای سریال روزی روزگاری مقابل دوربین امرالله احمدجو قرار گرفت. پورحسینی این بار هم با نقش‌آفرینی درخشانی که داشت بار دیگر توان بازیگری خود را به اثبات رساند.

بازی در دو نقش قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری

  • اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس

از آخرین تقش آفرینی‌های ماندگلر زنده‌یاد پرویز پورحسینی در قاب تلویزیون می‌توان به اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس اشاره کرد. وی در این مجموعه تلویزیونی در نقش نگهبان پروشگاه ظاهر شد و در در دو فصل این سریال به نقش‌آفرینی پرداخت. متاسفانه وی در زمان فیلمبرداری سریال بیگانه‌ای با من است، موقع همگیری ویروس کرونا (کووید 19) به آن مبتلا شد و چند روز بعد دارفانی را وداع گفت.

اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس

سال نام اثر کارگردان نقش
1361 ز هر کوی منصور کوشان
1363 امیرکبیر سعید نیکپور سفیر انگلیس
1364 هزاردستان زنده‌یاد علی حاتمی متین السلطنه
1366 این شرح بی‌نهایت اسماعیل خلج
1367 با سلسله حکمت سیروس مقدم
1369 مهر و ماه مرحوم حمید لبخنده کریم خان زند
1369 آلبوم خانوادگی محمد رحمانیان
1370-71 روزی روزگاری امرالله احمدجو قدرت – رستم
1371 قافله این عمر مجید بهشتی
1371 تابستانی سرشار از محبت عباس رنجبر
1372 سرزمین من و نقابداران مرتضی جعفری
1372 تاریخ روابط ایران و انگلیس مرتضی جعفری
1374 آشپزباشی رسول نجفیان
1374 شیخ مفید مرحوم فریبرز صالح معزالدوله دیلمی
1374  یک داستان محمد رحمانیان
1374-75 جهان وارونه مرحوم بهمن زرین پور
1375 دلیران خلیج فارس مرتضی جعفری
1375 دومین انفجار داریوش فرهنگ تروریست
1375-76 تصویر یک رؤیا احمد امینی
1376 تهران 11–595 ج 48 مرضیه برومند
1376 بافته‌های رنج مجید بهشتی
1377 پزشکان مسعود کرامتی
1378 تله فیلم روز ایپریت احمد امینی
1379 روشن‌تر از خاموشی حسن فتحی شیخ ابراهیم قطفانی
1379 همسفر قاسم جعفری
1379 مریم مقدس شهریار بحرانی حضرت زکریا
1380 شب دهم حسن فتحی دکتر ندیمی
1380 باران عشق احمد امینی
1381 روزهای بیادماندنی مرحوم همایون شهنواز
1382 تله‌فیلم هفتاد و سومین تن علی مؤذنی
1382 طلسم‌شدگان داریوش فرهنگ پدر نیما وثوق
1382 نذر مهرداد خوشبخت
1383 مختارنامه داوود میرباقری میثم تمار
1384-85 اولین شب آرامش احمد امینی جلال شایان
1386-87 بیداری بهرام عظیم پور
1386 تله‌فیلم یکی از همین روزها راما قویدل
1386-87 بی‌گناهان احمد امینی مرتضی انتظام
1387 یک مشت پر عقاب اصغر هاشمی
1387 نشانی رامبد جوان
1387 سایه تنهایی بیژن شکرریز
1387 تله‌فیلم در همین نزدیکی راما قویدل
1387 شب می‌گذرد راما قویدل دکتر رفیعی
1387 مثل هیچ‌کس عبدالحسن برزیده عمو علی
1389 تله‌فیلم عصای پیری رضا غفاری
1389 تله‌فیلم فرزند چهارم شبنم عرفی‌نژاد
1390 شیدایی سعید نعمت‌الله محمدتقی
1391 تله‌فیلم نغمهٔ نوروز سیدمحسن یوسفی
1391 سرزمین مادری کمال تبریزی دکتر حکیم السلطنه
1393 هفت‌سنگ علی‌رضا بذرافشان بابا نصیر
1394 میکائیل سیروس مقدم عبدالله زیبا
1396 گمشدگان رضا کریمی
1397 بچه مهندس 1 علی غفاری اسماعیل جهانشیری
1397 بچه مهندس 2 علی غفاری اسماعیل جهانشیری
1397 تاریکی شب، روشنایی روز حجت قاسم‌زاده اصل
1399 فصل اول بیگانه ای با من است احمد امینی بهمن شهرابی

با عکسی از هنرمند فقید در نقش میثم تمار برای سریال مختارنامه این بخش از مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی را به اتمام می‌رسانیم.

میثم تمار

پرویز پورحسینی در شبکه نمایش خانگی

زنده‌یاد پورحسینی در حوزه نمایش خانگی تنها مجال بازی در نقش اردشیر هژیر خاتم برای مجموعه نمایشی عالیجناب کاری از سام قریبیان پیدا کرد. از دیگر بازیگران سریال عایجناب می‌توان به حسین پاکدل، حسین یاری، امیر آقایی، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پریوش نظریه، لیلا اوتادی، احسان کرمی، سام قریبیان، مرحوم حسین عرفانی، مهتاج نجومی، حسین سلیمانی و سعید آقاخانی اشاره کرد.

سال نام اثر کارگردان
1396 عالیجناب سام قریبیان
همچنین بخوانید :

جوایز و افتخارات پرویز پورحسینی

در این بخش از مقاله به بررسی جوایز و افتخارات این هنرمند فقید کشمورمان در عرصه بازیگری می‌پردازیم. شاید مرحوم پور حسینی در طول حیات هنری خود هرگز سیمرغ بلورین را نگرفته باشد، اما این نکته چیزی از ارزش‌های این نابغه بازیگری کم نمی‌کند.

سال عنوان نام جشنواره
1365 کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم طلسم پنجمین جشنواره فیلم فجر
1369 کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم اوینار نهمین جشنواره فیلم فجر
1379 دیپلم افتخار برای بازی نقش حضرت زکریا در مریم مقدس نوزدهمین جشنواره فیلم فجر
1380 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی برای قطار ارواح و مجموعه کارهای وی جشنوارهٔ سیما
1380 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم مریم مقدس جشنواره حقیقت یزد
1382 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای نمایش تلویزیونی به سوی دمشق جشنواره سیما
1394 مراسم بزرگداشت و تولد هفتاد و پنج سالگی پرویز پورحسینی موزه امام علی
1397 برنده جایزه ویژهٔ هیئت داوران برای فیلم قاتل اهلی هجدهمین جشن حافظ
1397  تجلیل از پرویز پورحسینی در مراسم رونمایی از پوستر فیلم جاده قدیم خانه هنرمندان
1399 کوداشت زنده یاد پرویز پورحسینی سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر

شایعات و حواشی پرویز پورحسینی

به‌ طور کلی چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور با حواشی مختلفی خواه کذب یا درست مواجه بوده‌اند، که پرویز پورحسینی نابغه بازیگری هم از این قاعده مستثنی نیست.

  • همسر دوم پرویز پورحسینی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، ناهید ارسباران همسر پورحسینی متاسفانه در سال 1374 پس از تحمل بیماری سخت سرطان دارفانی را وادع گفت. اخباز زیادی درباره ازدواج مجدد پورحسینی مطرح بود تا اینکه در برنامه ابدیت و یک روز علیرضا مجللل که بازیگران پیشکسوت و دوستان قدیمی وی بود، به ازدواج دوم نافرجام وی اشاره‌ای کرد. به هر حال این موضوع حواشی زیادی را در پی داشت.

در کل پرویز پورحسینی از مظلوم‌ترین و کم حاشیه‌ترین بازیگران کشورمان محسوب می‌شود که تمام دغدغه‌اش فعالیت در این حرفه بود.

  • عدم موافقت برای بازی در فیلم سگ کشی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ابتدا بهرام بیضایی نقش جواد مقدّم را برای پرویز پورحسینی در نظر داشت. اما این بازیگر توانا به خاطر تعداد بالای نقش‌های منفی که در کارنامه هنری خود داشت، ایفای این نقش را قبول نکرد و برای این کاراکتر به بیضایی، رضا کیانیان را معرفی کرد. البته بعدها طی یک مصاحبه پورحسینی برای این عدم حضورش ابراز پشیمانی نمود.

آلبوم عکس های پرویز پورحسینی

کلام آخر

پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) از بازیگران ارزنده، سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان است که بیش از نیم قرن در این حرفه فعالیت نمود. وی کارنامه هنری خود برای آثاری درخشان به ایفای نقش پرداخت. زنده‌یاد پورحسینی در سال 1399 با 79 سال سن به دلیل عارضه به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد دارفانی را وداع گفت. پیکر بی جان این هنرمند فقید در طبقه بالای آرامگاه همسرش ناهید ارسباران در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برای همیشه آرام گرفت.

امید است مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره این هنرمند فقید، پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران



منبع